Resmi Gazete Tarihi: 08.09.2006 Resmi Gazete
Sayısı: 26283
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNİN
DÜZENLENMESİNE DAİR
YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik; tarımsal işletme sahiplerinin
bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli
düzeyde karşılanması ile ilgili usul ve esasları belirlemek amacı ile
hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 –(1) Bu Yönetmelik; kamu yayım hizmetleri ve sivil
toplum örgütleri, ziraat odaları, tarımsal danışmanlık şirketleri, serbest
tarım danışmanlarınca yerine getirilecek tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetlerinin yürütülmesi ile ilgili olarak; ilke ve kural belirleme, strateji
ve program geliştirme, yönlendirme, özendirme, eğitim, sertifikalandırma,
belgelendirme, görev ve sorumluluk tanımlama, izleme, değerlendirme, denetim ve
yaptırım uygulama görevleriyle ilgili usul ve esasları, tarımdan girdi alan ve
tarıma girdi veren kuruluşların ticari faaliyetleri çerçevesinde yapacakları çiftçi
bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanununun 9 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: (Değişik
ibare:RG-8/11/2012-28461)(2)Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
b) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı,
yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme
devresi tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
c) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Başkanlık:
Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
ç) İl teknik komitesi: Bu
Yönetmeliğin 10 uncu maddesinde belirtilen Tarımsal Yayım ve Danışmanlık İl
Teknik Komitesini,
d) Kamu dışı yayım hizmetleri:
Sivil toplum örgütleri tarafından tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik
ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanmasına yönelik olarak herhangi bir ücret talep edilmeksizin yürütülen
tarımsal yayım hizmetlerini,
e) Kamu yayım hizmetleri:
İlgili mevzuat çerçevesinde Bakanlık merkez teşkilatı, bağlıkuruluşlar ve taşra
teşkilatları tarafından tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi, teknik ve
yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanmasına yönelik olarak yürütülen tarımsal yayım hizmetlerini,
f) Merkez teknik komitesi: Bu
Yönetmeliğin 7 nci maddesinde belirtilen Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Merkez
Teknik Komitesini,
g) (Değişik:RG-11/3/2009-27166)
Meslek kuruluşları: Bu Yönetmelik çerçevesinde sertifikalandırılan
kişilerden tarımla ilgili fakülte mezunlarının üye oldukları meslek odalarını,
lise, ön lisans ve lisans mezunlarının üye oldukları meslek derneklerini ve
üyelerinin tamamı tarımla ilgili lise, önlisans, lisans mezunlarından olup,
tarımsal alanda faaliyet gösteren vakıfları,
ğ) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)
Serbest tarım danışmanı:Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal
işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan kuruluşlara
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi kişileri,
ı) Sivil toplum örgütleri:
Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif, birlik, dernek ve vakıflar ile
gönüllü kuruluşları, 2
i) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat
odalarında ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal
danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve bu
Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
j) Tarımsal
danışmanlık dernekleri/vakıfları: Sivil toplum örgütlerinden, sadece tarım
danışmanı istihdam etmek suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal
işletme sahiplerince, ilgili mevzuata göre kurulan dernekleri/vakıfları,
k) Tarımsal
danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları, tarımsal
danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanlarınca tarımsal işletmelerin;
tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve
yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen
hizmetleri,
l) Tarımsal
yayım ve danışmanlık: Tarımsal işletme sahiplerinin, tarımsal üretim, işleme ve
pazarlama sürecinin bütün aşamalarında karşılaştıkları problemler ve bunların
birbirleriyle ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmalarını, kendilerine,
geliştirilen teknolojileri kullandırmak suretiyle, bu problemleri çözebilecek
bilgi ve beceri kazandırılmasını ve kırsal alanda yaşam standardının
yükseltilmesini amaçlayan tarımsal işletme sahiplerinin eğitimi, yayım,
danışmanlık ve bilgilendirme faaliyetlerini,
m) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)
Tarımsal yayım ve tarımsal danışmanlık sertifikası: Tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetini yerine getirecek olan kişilere yapılacak sınavda başarılı
olmalarını müteakip Bakanlık tarafından verilecek belgeyi,
n) Tarımsal
danışmanlık şirketi: Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat
odalarına ve tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti
sunmak üzere kurulan ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yetkilendirilen
tüzel kişileri,
o) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi: Bu Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren
kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten
belgeyi,
ö) Tarımsal
işletme: Üretim faktörlerini kullanarak; bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su
ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal
faaliyete ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik
faaliyetlerde bulunan işletmeyi,
p) (Ek:RG-11/3/2009-27166)
(1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Tarımsal yayım ve danışmanlık eğitimi
eğitici belgesi (Ek-5): Bakanlık tarafından düzenlenen eğiticilerin eğitimi
sonunda başarılı olan bakanlık personeline verilen belgeyi,
r) Tarımsal
yayım ve danışmanlık sistemi: Tarımsal işletme sahiplerinin; tarımsal bilgi,
teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanması amacıyla faaliyet gösteren ve bu Yönetmelikte belirtilen kişi ve
kuruluşlardan oluşan çoğulcu sistemi,
s) Tarım
yayımcısı: Bakanlık merkez teşkilatı, bağlı kuruluşlar ve taşra teşkilatlarında
yayım hizmeti görevini yürüten ve bu Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre
sertifikalandırılmış kişileri,
ş) Üretici
örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler,
yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
t) Ziraat
odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları meslek
kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal
Yayım/Danışmanlık Faaliyetlerinin Programlanması, İzlenmesi ve
Değerlendirilmesi,
Araştırma-Yayım-Çiftçi
Bağlantısının Güçlendirilmesi
Tarımsal
yayım/danışmanlık faaliyetlerinin programlanması, izlenmesi ve
değerlendirilmesi
MADDE 5 – (1) Tarımsal yayım/danışmanlık
hizmetlerinin programlanması, izlenmesi ve değerlendirilmesine ilişkin usul ve
esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a)
Yayım/danışmanlık hizmetlerinin planlanmasında, kaynakların etkin ve verimli
biçimde kullanılmasını sağlamak amacıyla, Bakanlık tarafından; meslek
kuruluşları ve tarımsal yayım/danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
katkılarıyla ulusal yayım politika ve stratejisi belirlenir. 3
b) Ulusal düzeyde yayım politika ve stratejilerine uygun
olarak yayım/danışmanlık sistemi içerisinde yer alan kişi ve kuruluşların
öncelikli çalışma alanlarınıbelirleyecek ülkesel yayım programı hazırlanır.
c) İl yayım/danışmanlık
programları, ilde bulunan yayım/danışmanlık kişi ve kuruluşların programlarını
kapsar. Ülkesel yayım programı doğrultusunda belirlenmiş hedeflere ulaşmak
üzere yıllık olarak hazırlanan il yayım/danışmanlık programı, Bakanlık, meslek
kuruluşları ve tarımsal yayım/danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların
katkılarıyla yayımdan sorumlu ildeki birimin koordinatörlüğünde hazırlanır ve
Bakanlık tarafından onaylanarak yürürlüğe konulur.
d) Bakanlık
kuracağı sistemle, kamu ve kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların hizmetlerinin kalitesini ve verimliliğini artırmak amacıyla,
izleme ve değerlendirme yapar/yaptırır.
Araştırma-yayım-çiftçi
bağlantısının güçlendirilmesi
MADDE 6 – (1) Bakanlık, tarımsal araştırma,
yayım ve eğitim fonksiyonlarını yerine getiren kuruluşlar arasında işbirliğini
sağlamaya yönelik tedbirleri alır, gerekli koordinasyonu sağlar. Tarımsal
işletme sahiplerinin sorunlarının araştırmacılara iletilmesini, bulunan
çözümler ile yeni teknolojilerin tarımsal işletme sahiplerine aktarılmasını
sağlamak ve bilgi alışverişinde bulunmak üzere; ulusal, bölgesel ve il
düzeyinde çalışmalar yapar.
(2) Bakanlık
bu çalışmalara tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kişi ve
kuruluşların aktif katılımını sağlar.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
(Değişik
bölüm başlığı:RG-31/3/2010-27538)
Tarımsal
Yayım ve Danışmanlık Komiteleri, Çiftçi Eğitim Merkezlerinin Oluşumu, Çalışma
Usul ve Esasları ve Görevleri
Tarımsal yayım
ve danışmanlık merkez teknik komitesinin oluşumu
MADDE 7 – (1) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Merkez Teknik Komitesi; Bakanlığın yayımdan sorumlu
birimin bağlı olduğu Müsteşar Yardımcısının başkanlığında, Eğitim, Yayım ve
Yayınlar Dairesi Başkanı, Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığından
ilgili daire başkanı ve ilgili daire başkanlığından bir temsilci, Bakanlık
hizmet birimlerinden Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü, Bitkisel Üretim Genel
Müdürlüğü, Hayvancılık Genel Müdürlüğü, Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel
Müdürlüğü, Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar
Genel Müdürlüğü, Avrupa Birliği ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü ile Strateji
Geliştirme Başkanlığından en az daire başkanı düzeyinde olmak üzere birer
temsilci, Türkiye Ziraat Odaları Birliği temsilcisi, tarımsal amaçlı kooperatif
merkez birliklerinin, yetiştirici birlikleri merkez birliklerinin, üretici
birlikleri merkez birliklerinin her birinden üye sayısı en fazla olanlardan
birer temsilci, Ankara’da bulunan ziraat ve veteriner fakültelerinden birer
temsilci, üye sayısı en fazla olan iki meslek odasından birer temsilci, üye
sayısı en fazla olan meslek derneği temsilcisi olmak üzere toplam yirmi bir
kişiden oluşur.
(2) Mazeretsiz
olarak üst üste iki kere toplantıya katılmayan komisyon üyelerinin üyeliği
düşer ve ilgili kurumca yerlerine yenileri görevlendirilebilir.
(3) Komite,
Bakan onayı ile oluşturulur, komite üyeliklerinde meydana gelen değişiklikler
aynı usule tabidir.
(4) İhtiyaç
duyulması durumunda diğer kamu ve kamu dışı kuruluşlardan komiteye temsilci
davet edilebilir. Ancak toplantılara bu şekilde katılanların oy hakkı bulunmaz.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin çalışma usul ve esasları
MADDE 8 – (1) Merkez Teknik Komitesinin çalışma
usulü aşağıda belirtilmiştir.
a) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Merkez Teknik Komitesi altı ayda bir olağan, komite
başkanının gerekli gördüğü hallerde olağanüstü toplanır. Başkanın katılamadığı
hallerde, toplantıya Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanı başkanlık eder.
b) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Komitenin sekretarya hizmetleri Başkanlıkça yürütülür.
c) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Toplantı gündemi Başkanlık tarafından katılımcıların
önerileri alınarak oluşturulur. Komite Başkanının onayını müteakip toplantıdan
en az on beş gün önce üyelere bildirilir. 4
ç) Komite, üye tam sayısının üçte iki çoğunluğuyla toplanır
ve kararlarını toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alır. Oyların
eşitliği durumunda başkanın oyu belirleyici olur.
d) Komite
kararları imzalandıktan sonra, onay gerektiren kararlar, on iş günü içerisinde
Bakan onayına sunulur. Alınan kararlar onayı müteakip sekreterya tarafından
ilgili birimlere ulaştırılır.
e) Komite bünyesinde,
il teknik komitelerinin verdiği cezalara ilişkin itirazları karara bağlamak
üzere, 5 kişilik bir disiplin komisyonu oluşturulur. Komisyon gerekli
durumlarda sekreterya tarafından toplantıya çağrılır.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesinin görevleri
MADDE 9 – (1) Merkez Teknik Komitesinin
görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Ulusal
düzeyde tarımsal yayım/danışmanlık politika ve stratejilerini belirlemek,
tarımsal yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kuruluşların öncelikli çalışma
alanlarına ilişkin tavsiyelerde bulunmak, alınacak kararlara ve çalışmalara
ilgili tarafların etkin katılımını sağlamak,
b) Tarımsal
yayım/danışmanlık sisteminde yer alan kuruluşlar arasında koordinasyonu
sağlamak,
c) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek, gerekli hallerde değiştirilmesi için
Bakanlığa önerilerde bulunmak,
ç) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların hizmet sözleşmesi
imzalayabilecekleri asgari ve azami tarımsal işletme sayılarını ve tarımsal
üretim alanlarını belirlemek,
d) İl teknik
komitelerince bildirilen konularda görüş oluşturmak,
e) Yazarların
veya yayın evlerinin başvuruları halinde yayımcıların/danışmanların mesleki
faaliyetlerinde kullanılacak kitaplara ilişkin tavsiye kararı almak,
f) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)
Çiftçi eğitim merkezlerinin kuruluşları hakkında Bakanlığa görüş bildirmek,
g) İhtiyaç
duyulması halinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin geliştirilmesi
amacıyla görev yapmak üzere çalışma grupları oluşturmak.
Tarımsal yayım
ve danışmanlık il teknik komitesinin oluşumu
MADDE 10 –(1) İl teknik komitesi; İl Müdürünün başkanlığında; şube müdürleri, il müdürlüğünde
görevli iki tarımsal yayım uzmanı, varsa ilde bulunan ziraat, veteriner
fakültelerinden birer temsilci, il’den sorumlu tarımsal amaçlı araştırma
enstitülerinden birer temsilci, İl Ziraat Odası Başkanı, ilde bulunan tarımsal amaçlı kooperatif birliklerinin,
yetiştirici birliklerinin, üretici birliklerinin her birinden üye sayısı en
fazla olanlardan birer temsilci, üye sayısı en fazla olan iki meslek odasından
birer temsilci ve üye sayısı en fazla olan meslek derneği temsilcisinden oluşur.
(2) İhtiyaç
duyulması durumunda ilde bulunan diğer kamu ve kamu dışı kuruluşlardan komiteye
temsilci davet edilebilir. Ancak toplantılara bu şekilde katılanların oy hakkı
bulunmaz.
(3) Teknik
komite Valilik onayı ile oluşturulur, komite üyeliklerine ilişkin değişiklikler
aynı usule tabidir. Komite üyelerinin isim ve kurumlarını belirtir listenin bir
örneği Bakanlığa gönderilir.
Tarımsal yayım
ve danışmanlık il teknik komitesinin çalışma usul ve esasları
MADDE 11 –
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)
(1) İl Teknik
Komitesinin çalışma usulü aşağıda belirtilmiştir.
a) Komite dört
ayda bir olağan, komite başkanının gerekli gördüğü hallerde olağanüstü
toplanır. Başkanın katılamadığı hallerde toplantıya ilgili Şube Müdürü
Başkanlık eder.
b) Mazeretsiz
olarak üst üste iki toplantıya katılmayan komisyon üyelerinin üyeliği düşer ve
ilgili kurumca yerlerine yenileri görevlendirilir.
c) Komitenin
sekretarya hizmetleri ilgili Şube Müdürlüğü tarafından yürütülür.
ç) Toplantı
gündemi il müdürlüğü tarafından katılımcıların önerileri alınarak oluşturulur,
komite başkanının onayını müteakip toplantıdan en az on beş gün önce üyelere
bildirilir.
d) Merkez
Teknik Komitesinin önerileri öncelikli olarak gündeme alınır.
e) Komite, üye
tam sayısının üçte iki çoğunluğu ile toplanır ve kararlarını toplantıya
katılanların salt çoğunluğu ile alır. Oyların eşitliği durumunda Başkanın oyu
yönünde karar alınmış sayılır. Kararlar on gün içerisinde Bakanlığa gönderilir.
Alınan kararlar il sekretaryası tarafından ilgili birimlere ulaştırılır. 5
f) İl Teknik Komitesinde, aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin
birinci fıkrasının (d) bendi kapsamında yapılacak görüşme ve oylamaya, hakkında
karar alınacak kuruluşun temsilcisi katılamaz.
Tarımsal yayım
ve danışmanlık il teknik komitesinin görevleri
MADDE 12 – (1) İl Teknik Komitesinin görevleri
aşağıda belirtilmiştir.
a) Faaliyet
gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar
tarafından sunulan tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin kalitesinin ve
etkinliğinin artırılması için çalışmalar yapmak, haksız rekabeti ve üreticinin
zarar görmesini önleyici tedbirlerin alınmasını sağlamak.
b) Tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar arasında koordinasyonu
sağlamak.
c) Bu
Yönetmeliğin uygulanmasını takip etmek, gerekli gördüğü hallerde değiştirilmesi
için Bakanlığa önerilerde bulunmak.
ç) Kamu, kamu
dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların öncelikli
çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerde bulunmak, alınacak kararlara ve çalışmalara
ilgili tarafların etkin katılımını sağlamak.
d) Faaliyet gösteren
kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların bu
Yönetmelik hükümlerine aykırı faaliyetlerinin tespiti halinde Yönetmelik
kapsamında yer alan cezaları vermek.
e) Faaliyet
gösteren kamu, kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşların çalışma alanlarına ilişkin tavsiyelerinde, Bakanlık tarafından
belirlenmiş konuya ilişkin teknik talimatları dikkate almalarını sağlamak.
f) Faaliyet
gösteren kamu dışı yayım, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşları tarafından yayım ve danışmanlık hizmetlerinin geliştirilmesi ve
yaygınlaştırılması amacıyla sunulacak projelerin hazırlanması ve uygulanmasına
destek olmak.
g) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlıkça tarımsal yayım ve danışmanlık konularında
verilen görevleri yerine getirmek.
Tarımsal
yayım ve danışmanlık eğitim merkezleri
MADDE 13 –
(Mülga:RG-31/3/2010-27538)
Çiftçi
eğitim merkezleri
MADDE 14 – (1) Kamu, kamu dışı yayım/tarımsal
danışmanlık şirketleri ve üniversiteler tarafından çiftçi eğitim merkezleri
kurulabilir.
(2) Bakanlık
daha fazla tarımsal işletme sahibinin bu hizmetlerden yararlanmasıamacıyla bu
kuruluşlarla işbirliği yapar ve gerektiğinde bu kuruluşları destekler.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
(Değişik
bölüm başlığı:RG-31/3/2010-27538)
Sınav,
Sertifikalar, Sertifikaların Vize Edilmesi, Yetki Belgesi
Sınav
(Değişik başlık:RG-31/3/2010-27538)
MADDE 15 – (1) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(2) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(3) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(5) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(6) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(7) (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
(8) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)
Sınav Bakanlığın belirleyeceği esaslar dahilinde merkezi olarak
gerçekleştirilir.
(9) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)
Sınav 100 üzerinden değerlendirilir. Geçer not 70’dir.
(10) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Sınav sonuçlarına itirazlar, sonuçların ilanı
tarihinden itibaren 15 gün içinde Bakanlığa yapılır. Bakanlık 30 gün içinde
itirazı sonuçlandırarak ilgiliye tebliğ eder.
(11) Yapılan
sınavlar sonucunda başarılı olanlara bu Yönetmeliğin Ek-1 ve Ek-2’sinde örneği
yer alan sertifikalar verilir.
Sertifikalar
MADDE 16 – (1) Sertifikaların verilmesine
ilişkin esaslar aşağıda belirtilmiştir. 6
a) (Değişik:RG-31/3/2010-27538) Kamuda görev yapmakta
iken yapılacak sınavda başarılı olanlardan; tarımsal alanda lise ve ön lisans
düzeyinde eğitim almış olanlara teknisyen/tekniker tarım yayımcısı, tarımla
ilgili fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okul mezunlarına tarım yayımcısı sertifikası
verilir. Bunlardan fakülte ve dört yıllık meslek yüksek okulu mezunu tarım
yayımcısı sertifikasına sahip olanlardan, en az üç yıl süreyle yayım
hizmetlerinde görev yapanlara uzman tarım yayımcısı sertifikası verilir.
b) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)
Kamuda görev yapmayan ve yapılacak sınavda başarılı olanlardan; tarımsal
alanda lise ve ön lisans düzeyinde eğitim almış olanlara teknisyen/tekniker
tarım danışmanı sertifikası, tarımla ilgili fakülte ve dört yıllık meslek
yüksek okul mezunlarına tarım danışmanı sertifikası verilir. Bunlardan fakülte
ve dört yıllık meslek yüksek okulu mezunu tarım danışmanı sertifikasına sahip
olanlardan, en az üç yıl süreyle danışmanlık hizmetlerinde görev yapanlara
uzman tarım danışmanı sertifikası verilir.
c) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Kamu görevlerinden ayrılan kişilere önceden sahip oldukları tarım
yayımcısı sertifikasına karşılık gelen tarım danışmanı sertifikası, kamuda görev alan kişilere, önceden
sahip oldukları tarım danışmanı sertifikasına karşılık gelen tarım yayımcısı
sertifikası verilir.
ç) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Sınavda başarılı olanlara mezun olduğu bölümde
sertifika verilir. Mezuniyet belgelerinde bölüm belirtilmeyen kişiler için ise,
sertifika bölümü çalıştığıalan veya transkriptleri esas alınarak Başkanlıkça
belirlenir. Mezun olduğu fakültenin başka bir bölümünde en az beş yıl süreyle
bilfiil çalıştığını belgelendirenlerin talep etmesi ve Başkanlıkça da uygun
görülmesi halinde, bir defaya mahsus olmak üzere çalıştığı bölümde sertifika
verilir. Ancak bu kişilerin tekrar mezun oldukları bölümde sertifika alma hakkı
saklıdır. Her bir kişi sadece bir bölüme ait sertifika alabilir.
d) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)
Tarımla ilgili lisans mezunu olanlardan en az üç yıl süreyle Bakanlık
merkez, bağlı kuruluş ve taşra teşkilatlarında tarımsal yayım hizmetlerinde
çalıştıklarını belgelendirenlere sınavda başarılı olmalarını müteakip uzman
tarım yayımcısı sertifikası verilir.
e) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)
Tarımla ilgili lisans mezunu olanlardan en az üç yıl süreyle tarımsal
danışmanlık hizmeti verdiklerini belgelendirenlere sınavda başarılı olmalarını
müteakip uzman tarım danışmanısertifikası verilir.
f) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)
Tarımla ilgili lisans mezunu olanlardan, en az üç yıl süreyle Bakanlık
merkez, bağlı kuruluş ve taşra teşkilatlarında tarımsal yayım hizmetlerinde
çalışmış olanlardan, emekli veya istifa etmiş olanlara, durumlarını
belgelendirmek suretiyle, sınava katılarak başarılı olmaları durumunda uzman
tarım danışmanı sertifikası verilir.
g) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)
Yurt dışında tarımla ilgili okullardan mezun olup diplomasının denkliği
Yüksek Öğretim Kurulu tarafından kabul edilenlere sınavda başarılı olmalarını
müteakip sahip olduğu diplomasının karşılığı olan sertifika verilir.
ğ) (Ek:RG-11/3/2009-27166)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Talep
etmeleri halinde tarım politikası ve yayım anabilim dalında veya tarımsal yayım
konusunda doktora ve üzeri akademik kariyere sahip kişiler, tarımsal yayım ve
danışmanlık eğitimi eğitici belgesine sahip kişiler ile tarımla ilgili lisans
mezunu olup Bakanlık il müdürlüklerinde en az on yıl süre ile asaleten il
müdürlüğü, çiftçi eğitim ve yayım şube müdürlüğü/koordinasyon ve tarımsal
veriler şube müdürlüğü ve ilçe müdürlüğü yapmış olduğunu belgelendirenlere
sınava katılmaksızın bu Yönetmeliğin Ek-5’inde örneği yer alan ve eğitimlerine
ve bölümlerine uygun“Tarım Yayımcısı/Danışmanı Sertifikası” verilir.
h) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımla ilgili lisans mezunu olup, tarımla ilgili
lisansüstü eğitimini tamamlayanlara sınavda başarılı olmaları koşuluyla, talep
etmeleri ve Başkanlıkça uygun görülmesi halinde lisans üstü eğitimini
tamamladığı bölümde sertifika verilir.
ı) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bu Yönetmelik hükümleri kapsamında tarım
yayımcısı/danışmanı sertifikasıverilen kişilerin sertifika almak için gerekli
koşulları taşımadığının sonradan ortaya çıkması durumunda verilen sertifika
iptal edilir.
Sertifikaların
vize edilmesi
MADDE 17– (1) (Değişik:RG-11/3/2009-27166) Sertifikalar üç yılda bir vize ettirilmek
zorundadır. Vize başvurusu yapan kişinin bu süre içerisinde tarımsal konularda
en az iki eğitime katıldığını belgelemesi gerekir. 7
(2) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Süresi bitiminde vize ettirilmeyen sertifikalar
geçerliliğini kaybeder. Sertifikasını vize ettirmeyen kişiler yeniden sertifika
almak istediğinde sınava girmek zorundadır.
(3)
Sertifikanın geçici olarak alıkonması cezasının verilmesi durumunda bu kişiler,
sertifikalarını cezanın bitimini müteakip en geç bir hafta içerisinde vize
ettirirler.
(4) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2) Tarım danışmanı/tarım yayımcısı sertifikalarının vize
işlemi bulundukları il müdürlüklerince, Bakanlık merkez teşkilatında
çalışanların tarım yayımcısı sertifikaları ile tarımsal yayım ve danışmanlık
eğitimi eğitici belgelerinin vize işlemi ise Başkanlık tarafından yapılır.”
Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi :
MADDE 18 – (1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Bakanlık
tarafından belirlenecek usul ve esaslar dahilinde tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütlerine, ziraat odalarına, tarımsal danışmanlık
derneklerine/vakıflarına, tarımsal danışmanlık şirketlerine ve serbest tarım
danışmanlarına bu Yönetmeliğin Ek-4’ünde örneği bulunan
tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilir.
(2) Yetki
belgesi verilen kişi ve kuruluşlar bu yetkilerini bir başka kişi ve kuruluşa
devredemezler.
(3) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi ve
kuruluşlardan üç yıl süreyle tarımsal danışmanlık hizmeti yapmayanların,
danışmanlık hizmeti sunmaktan vazgeçenlerin ve bu Yönetmelik hükümlerine
uymayanların tarımsal danışmanlık yetki belgeleri iptal edilir. Bu kişi ve
kuruluşlardan 3 yıl süreyle tarımsal danışmanlık hizmeti yapmayanlar ve
danışmanlık hizmeti sunmaktan vazgeçenler 1 yıl süreyle; 28 inci madde
kapsamında ceza alanlar ise 5 yıl süreyle tarımsal danışmanlık yetki belgesi
talebinde bulunamazlar.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Tarım
Yayımcısının/Danışmanının Görevleri
Tarım
yayımcısının/danışmanının görevleri
MADDE 19 – (1) Tarım yayımcısının/danışmanının
görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a) Üretimin
her aşamasında göreviyle ilgili konularda tarımsal işletme sahiplerine veya
hizmet verdiği diğer birimlere gerekli bilgi ve becerileri kazandırmak,
gerektiğinde ilgili mevzuata uygun tarımsal uygulamalar yapmak,
b) Bitkisel ve
hayvansal üretime yönelik sürdürülebilir üretim teknikleri konusunda her türlü
bilgi ve yeni teknolojinin hedef kitleye ulaştırılmasını sağlamak,
c) Çevrenin,
doğal kaynakların ve biyolojik çeşitliliğin korunması için tarımsal işletme
sahiplerini ve hedef kitleyi bilgilendirmek,
ç) Tarımsal
işletmelerin daha rekabetçi bir yapıya kavuşturulması ve etkin bir şekilde ürün
ve hizmet pazarına yönelmelerine katkıda bulunmak,
d) İşletme
ekonomisi yayımı/danışmanlığı yapmak, gerekli tavsiyelerde bulunmak,
e) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)İşletmelerin ekonomik analizleri, gelişim
planlamaları, iş ve sermaye verimliliğinin iyileştirilmesi ve aile
işletmelerine özgü sorunlar, ev ekonomisi, mekanizasyon ve bitkisel çoğaltım
materyalleri ve tohumluk üretimi konularında yayım/danışmanlık yapmak,
f) Tarımda
çalışanların mesleklerini daha iyi yapmaları için, gerekli kişisel gelişim ve
girişimcilik eğitimlerini yapmak,
g) Görevli
olduğu konularla ilgili olarak düzenlenecek eğitimlere katılmak,
ğ)
Yayım/danışmanlık faaliyetlerinde basılı, sesli ve görüntülü kitle yayım
vasıtalarından yararlanmak ve bunları hazırlamak ve hazırlanmasına katkıda
bulunmak,
h) Tarımsal
yayım ve danışmanlık faaliyetleriyle ilgili veri toplamak, kayıt tutmak,
ı) Tarımsal
üretimi kayıt ve kontrol altına alacak belgelerin düzenlenmesini sağlamak,
i) Üretici
örgütlenmesi konusunda çalışmalar yapmak.
j) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Güvenilir gıda arzına yönelik bilgilendirme
faaliyetinde bulunmak,
k) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlık tarafından tarımsal danışmanlık hizmetinin
yürütülmesi ile ilgili verilen görevleri yerine getirmek. 8
ALTINCI BÖLÜM
Tarım
Yayımcılarının Çalışma Esasları ve Sorumlulukları
Tarım
yayımcılarının çalışma esasları ve sorumlulukları
MADDE 20 – (1) Tarım yayımcılarının çalışma
esasları ve sorumlulukları aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarım
yayımcıları sahip oldukları sertifikalara uygun yayım hizmetlerinde
görevlendirilir.
b) Bir ilde ve
ilçede, hangi sertifikaya sahip, kaç tarım yayımcısı çalıştırılacağı, ilin
tarımsal, sosyal ve ekonomik koşulları dikkate alınarak Bakanlık tarafından
belirlenir.
c) Bakanlık
tarafından yürütülen iç veya dış kaynaklı yayım bileşeni olan tüm projelerin
yayım hizmetleri tarım yayımcıları tarafından yürütülür.
ç) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Merkezde Bakanlığın yayımla ilgili birimlerinde, il ve
ilçelerde yayım ile ilgili görevlerde tarım yayımcıları görev yapar. Ancak bu
özellikte personel bulunmadığı durumda yetkili birim amirinin onayı ile diğer
personel görevlendirilir.
d) Tarım
yayımcıları görevlerini tarafsız olarak ve mesleki etik kuralları çerçevesinde
yerine getirir.
e) Tarım
yayımcıları, tarımsal işletme sahipleri ile ilgili her türlü bilgiyi gizlilik
içinde saklamakla yükümlüdür. Ancak yasal olarak bildirilmesinin zorunlu olduğu
durumlar ile tarımsal işletme sahipleri tarafından açıklanmasında bir sakınca
olmadığı yazılı olarak beyan edilen bilgiler için bu bilgileri gizli tutmak
zorunluluğu yoktur.
f) Tarım
yayımcıları, tarımsal işletme sahiplerinden hizmetleri karşılığında herhangi
bir ad altında kişisel olarak ücret talep edemez.
g) Bu
Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen tarım yayımcıları/uzman tarım
yayımcıları kendi meslek gruplarına ait yürürlükteki hukuki düzenlemeler
çerçevesinde hizmet verir.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmetlerini Sunacak Kişi ve Kuruluşlar, Tarımsal
Danışmanlık
Hizmetlerini Sunacak Kişi ve Kuruluşların
Çalışmalarına
ve Sorumluluklarına İlişkin Esaslar
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşlar
MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde tarımsal danışmanlık hizmetlerini
sunabilecek kişi ve kuruluşlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Bünyelerinde danışman istihdam eden üretici
örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarımsal
danışmanlık dernekleri/vakıfları,
c) Tarımsal
danışmanlık şirketleri,
ç) Serbest
tarım danışmanları.
(2) (Ek:RG-11/3/2009-27166)
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesine sahip olmayan kişi ve kuruluşlar
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti veremez. Aksi durumda yetkili kişilerce
Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Tarımsal
danışmanlık hizmetlerini sunacak kişi ve kuruluşların çalışmalarına ve
sorumluluklarına ilişkin esaslar
MADDE 22 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
sunacak kişi ve kuruluşların çalışmalarına ve sorumluluklarına ilişkin esaslar
aşağıda belirtilmiştir.
a) Tarımsal
danışmanlık hizmetini sunacak kişi ve kuruluşlar, sözleşme imzaladıkları
tarımsal işletme sahiplerinin ve kuruluşlarının listelerini ve bu listelerde
olacak değişiklikleri il müdürlüğüne bildirir.
b) Danışmanlık
hizmeti alacak tarımsal işletme sahiplerinin ve kuruluşlarının danışmanlık
şirketleri ve serbest tarım danışmanları ile yapacakları hizmet sözleşmeleri
Bakanlık tarafından hazırlanacak örnek esas alınmak suretiyle taraflarca
imzalanır.
c) Tarımsal
danışmanlık hizmetini sunacak kişi ve kuruluşlarının ortakları, üyeleri ve
çalışanları diğer danışmanlık kuruluşlarında herhangi bir görev alamaz.
ç) Serbest
tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık şirketleri ve üretici örgütlerinde
hizmet sözleşmesi karşılığında çalışan danışmanlar tarımsal girdilerin satışını
veya reklamını yapamaz. Tarımsal danışmanlık şirketlerinin ortakları arasında
tarımsal girdi ticaretinde bulunan şirketlerin sahibi veya ortağı bulunamaz. 9
d) Serbest tarım danışmanları, tarımsal danışmanlık
şirketleri ve üretici örgütlerinde
hizmet sözleşmesi karşılığında çalışan danışmanlar eğitimlerine uygun meslek
kuruluşlarına kayıtlı olmak zorundadır.
e) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlar istihdam ettikleri danışmanların Bakanlık ve diğer kuruluşlar
tarafından düzenlenecek eğitimlere katılmalarını sağlamakla yükümlüdür.
f) Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar yayım ve danışmanlık hizmetleri
sırasında hiçbir şekilde siyasi propaganda yapamaz.
g) Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların çalışanları, tarımsal işletme
sahipleri/kuruluşlarla ilgili öğrendikleri her türlü bilgiyi gizlilik içinde
tutmakla yükümlüdür. Ancak yasal olarak bildirilmesinin zorunlu olduğu durumlar
ile tarımsal işletme sahibi tarafından açıklanmasında bir sakınca olmadığı
yazılı olarak beyan edilen bilgiler için gizlilik zorunluluğu yoktur. Gizlilik
yükümlülüğü, tarımsal işletme sahipleri ve kuruluşlarla olan sözleşmenin
bitiminden sonra da devam eder.
ğ) Tarımsal
danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları, mesleki faaliyetlerini
tanıtmak amacıyla meslek icrasına yönelik mevzuata aykırı olmamak üzere ilan
verme, basılı yayın hazırlama ve dağıtma, tabela ve afiş kullanımı, elektronik
araçlar, internet ve medya yoluyla tanıtım ve bilgilendirme çalışması
yapabilir. Ancak tanıtım ve bilgilendirme çalışmalarında kullanılan ifadeler;
mesleki etik kurallarına ters düşen, mesleğin itibarını zedeleyen, yanlış
bilgilendirmeye yol açacak nitelikte olamaz. Bu çalışmalarda yer alan ifadeler
teknik olarak çalışma alanına giren konularda ve objektif olarak kontrol
edilebilir nitelikte olmak zorundadır.
h) Tarımsal
danışmanlık şirketleri ve serbest tarım danışmanları sözleşme imzaladıkları
tarımsal işletme sahiplerinin ve kuruluşlarının işlerini başkalarına
devredemez.
ı) Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar, sözleşmenin sona ermesi veya
feshedilmesi halinde görev konusu ile ilgili her türlü kayıtlı bilgi, belge ve
dokümanı üç yıl süreyle muhafaza etmek ve tarımsal işletme sahibi veya
kuruluşun talebi halinde ilgili kişi veya kuruluşa vermek zorundadır. Ancak
tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar, sözleşmenin tarımsal
işletme sahibi, kuruluş veya üretici örgütünün sözleşmeden kaynaklanan
sorumluluklarını yerine getirmemesi nedeniyle feshedildiği durumlarda bu
yöndeki talepleri reddedebilir.
i) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar hizmet sözleşmelerinin
imzalanmasında Merkez Teknik Komite tarafından belirlenen tarımsal işletme
sayıları ve üretim alanları ile ilgili sınırlamalara uymak zorundadır.
j) Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların hizmetleri karşılığında tarımsal
işletme sahiplerinden sözleşmede yer alan hususlara ait olanlar dışında
herhangi bir ücret almaları yasaktır.
k) Bakanlık,
belirlenecek faaliyet konularında ve bölgelerde, bu Yönetmelik kapsamında
yetkilendirilmiş tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlardan
tarımsal danışmanlık hizmeti satın alabilir.
l) Tarım
danışmanları/danışmanlık şirketleri çiftçiye tavsiyelerini yazılı olarak
yaptıklarını belgelendirmek zorundadır. Hatalı tavsiye, uygulama ve görevi
ihmal etmeleri durumunda, çiftçilerin uğrayacağı zararlardan tavsiyeyi yapan tarım
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar sorumludur.
m) Bu
Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen tarım danışmanları ve uzman tarım
danışmanları kendi meslek gruplarına ait yürürlükteki hukuki düzenlemeler
çerçevesinde hizmet verir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Denetleme,
Cezalar, Cezalarının Uygulanması, Cezalar İle İlgili Yasaklara Uymama
Denetleme
MADDE 23 – (1) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)Bakanlık,
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinin bu Yönetmelik ve ilgili mevzuata
uygun olarak yürütülmesini sağlamak üzere, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşları belirleyeceği esaslara uygun olarak denetler.
Cezalar 10
MADDE 24– (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlara,
bu Yönetmeliğe aykırı davranışları nedeniyle verilecek cezalar aşağıda
belirtilmiştir.
a) Uyarma: Yukarıda belirtilen kişi ve
kuruluşlara, mesleğin yürütülmesinde daha dikkatli davranması gerektiğinin yazı
ile bildirilmesidir.
b) Kınama: Yukarıda belirtilen kişi ve
kuruluşlara, görevinde ve davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile
bildirilmesidir.
c) Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak
alıkonulması: Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşların altı aydan az, bir
yıldan fazla olmamak üzere, geçici olarak danışmanlık faaliyetinden
alıkonulmasıdır.
ç) Sertifikanın/yetki belgesinin iptali:
Yukarıda belirtilen kişi ve kuruluşların, yetki belgelerinin ve
sertifikalarının bir daha geri verilmemek üzere alınarak, danışmanlık faaliyeti
yapmalarına izin verilmemesidir.
Uyarma
cezası
MADDE 25 – (1) Uyarma cezası aşağıdaki
durumlarda verilir.
a) Tarımsal
işletme sahiplerinin ve sözleşme yapılan kuruluşların tarımsal danışmanlık
faaliyetleri ile ilgili işlerine karşı kayıtsız ve ilgisiz kalmak.
b) (Mülga:RG-8/11/2012-28461)(2)
c)
Çalıştırdığı tarım danışmanlarının, mesleğin vakar ve onuru ile bağdaşmayan
işler yapmasına neden olmak veya bilerek izin vermek veya bu eyleme göz yummak.
ç) Diğer tarım
danışmanları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar
hakkında, ilgili kuruluşlara asılsız ihbar veya şikayette bulunmak.
d) Bakanlıkça
istenen; bilgi, belge, program ve raporları il müdürlüğüne vermemek.
e) Yukarıda
sayılanlar dışında, mesleğin vakar ve onuruna aykırı davranışlarla, hizmetin
gerektirdiği güveni sarsıcı hareketlerde bulunmak.
Kınama
cezası
MADDE 26 – (1) Kınama cezası, aşağıdaki
durumlarda verilir.
a) Üç yıllık
bir dönem içinde uyarma cezası gerektiren eylemleri ikinci kez yapmak.
b) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Bakanlıkça yayımlanan, genelge, yönerge ve teknik
talimat hükümlerine aykırı olarak, meslek disiplinini bozucu hareketlerde
bulunmak.
c) Yazılı
hizmet sözleşmesi yapmadan iş kabul etmek.
ç) Başka
meslek mensupları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar
ile sözleşmesi bulunan tarımsal işletme sahiplerine bilerek iş önermek ve diğer
tarım danışmanları veya kamu dışı yayım ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar
hakkında olumsuz yorumlarda bulunmak.
d) Görev ve
sorumluluk almadan, diğer tarım danışmanlarının veya kamu dışı yayım ve
danışmanlık hizmeti veren kuruluşların sorumluluğundaki işlerle ilgili görüş bildirmek,
uygulamaları hakkında tarımsal işletme sahiplerine karşı olumsuz eleştiriler
yapmak.
e) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinin gereği gibi yürütülmesini sağlayacak şekilde;
Bakanlık tarafından belirlenen sınırların üzerinde tarımsal işletme sahipleri
ve kuruluşları ile sözleşme imzalamak.
f) Kasıt
olmaksızın gerekli özen ve titizlik yeterince gösterilmeden; Bakanlık
düzenlemelerine ve ilan olunmuş norm ve standartlara aykırı olarak sözleşme
imzalamak.
g) Bakanlıkça
yayınlanan diğer hukuki düzenlemelere ve zorunlu meslek kararlarına uymamak.
Sertifikanın/yetki
belgesinin geçici olarak alıkonulması cezası
MADDE 27 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin
geçici olarak alıkonulması cezası aşağıdaki hallerde verilir.
a) Üç yıllık
bir dönem içinde kınama cezası gerektiren eylemleri ikinci kez yapmak.
b) Görevlerini
yürütürken mesleki tarafsızlığın korunabilmesi için, mesleki karar ve tavsiye
verme özgürlüğünü tehlikeye sokacak kurum, kuruluş ve kişiler ile ilişki
kurmak.
c) Bu
Yönetmelikte belirtilen tarımsal girdilerin alımı ve satışıyla ilgili ticari
faaliyet yasağına uymamak.
ç) Hizmet
sözleşmeleri ile ilgili olarak, Bakanlık düzenlemelerindeki ilke ve kurallara
kasten aykırı davranmak.
d) Bu
Yönetmelikte belirtilen gizlilik yükümlülüğüne uymamak.
e) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Sahip olunmayan unvanları ve yetkileri kullanmak,
f) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili resmi
kurumlara gerçeğe aykırı beyanda bulunmak. 11
Sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezası
MADDE 28 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin
iptali cezası aşağıdaki hallerde verilir.
a) Beş yıllık
dönem içinde iki defa sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması
cezası ile cezalandırıldıktan sonra bu cezayı gerektiren eylemi yeniden
işlemek.
b) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesi sırasında, meslek dolayısıyla işlenen
suçlardan dolayı taksirli suçlar hariç olmak üzere altı aydan fazla hapis
cezası ile cezalandırılmış olmak.
c) Danışmanlık
sertifikasını/yetki belgesini herhangi bir şekilde bir başkasına kullandırmak.
ç) Başka tarım
danışmanlarının ve danışmanlık hizmeti veren kuruluşların ad ve unvanlarını
kullanarak sözleşme imzalamak ve hizmet vermek.
d) Tarım
danışmanlığı sertifikası veya yetki belgesinin alınması koşullarının
taşınmadığının sonradan ortaya çıkması veya bu koşulları sonradan kaybetmiş olmak.
Cezaların
uygulanması
MADDE 29 – (1) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)Cezalar İl Teknik Komitesi ve
Başkanlık tarafından verilir.
(2) (Değişik:RG-8/11/2012-28461)(2)İl Teknik Komiteleri
tarafından verilen cezalara itiraz mercii, Merkez Teknik Komitesidir. Merkez
Teknik Komitesinin ve Başkanlığın aldığı kararlar kesindir.
(3)
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezalarını alan kişi veya kuruluşlar; yapmış oldukları
sözleşmeleri, cezanın kesinleşme tarihinden itibaren 15 gün içerisinde faaliyet
gösterdiği ildeki il müdürlüğüne teslim eder. İl müdürlüğü bu durumu tarımsal
işletme sahiplerine bildirir.
(4)
Sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması ve sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezalarının, kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar iş kabul
edemezler. Önlem olarak sertifikalar ve yetki belgeleri geri alınır.
Cezalar ile
ilgili yasaklara uymama
MADDE 30 – (1) Sertifikanın/yetki belgesinin
geçici olarak alıkonulması ve sertifikanın/yetki belgesinin iptali cezalarını
alanlar; bu yasakların gereklerini cezanın tebliğini müteakip en geç bir hafta
içerisinde yerine getirirler. Bu gerekleri yerine getirmeyenler hakkında
Bakanlık tarafından Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
DOKUZUNCU
BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmeti Veren Kişi ve Kuruluşların ve Danışmanlık
Hizmeti
Alan Tarımsal İşletmelerin Sahiplerinin Desteklenmesi
Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşların ve danışmanlık hizmeti alan
tarımsal işletmelerin sahiplerinin desteklenmesi
MADDE 31 – (1) Bakanlık, ülkenin tarımsal
yayım/danışmanlık sisteminin etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını temin
etmek amacıyla tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşları destekleyebilir.
(2) Bu
Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilmiş tarımsal danışmanlık hizmeti veren
kişi ve kuruluşlardan danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin
sahiplerine veya üretici örgütlerine yönelik olarak Bakanlık tarafından yayım
ve danışmanlık desteklemeleri yapılabilir.
(3) Kamu dışı
yayım ve danışmanlık kuruluşlarının desteklenmesi ile desteklemelerin doğrudan
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin sahiplerine ve üretici
örgütlerine yapılması durumunda gerekli başvuru belgeleri, destekleme
miktarları, destekleme şekilleri 5488 sayılı Kanun kapsamında belirlenir.
ONUNCU
BÖLÜM
Kamu Dışı
Yayım ve Bilgilendirme Faaliyetlerine İlişkin Esaslar
Kamu dışı
yayım ve bilgilendirme faaliyetlerine ilişkin esaslar
MADDE 32 – (1) Tarımdan girdi alan ve tarıma
girdi veren kuruluşlar ile kamu dışı yayım hizmeti sunacak kuruluşların
yapacakları tarımsal bilgilendirme faaliyetleri ile ilgili esaslar aşağıda
belirtilmiştir. 12
a) Bu kuruluşlardan tarımdan girdi alan ve tarıma girdi veren
kuruluşların yapacakları bilgilendirme faaliyetleri, satın alacakları ürün veya
sattıkları girdi ile sınırlıdır. Bilgilendirme faaliyetleri tarafsız olur,
bilgilendirme esnasında başka kurum ve kuruluşlarla karşılaştırma yapılamaz.
b) Kamu dışı
yayım hizmeti sunacak kuruluşların gerçekleştirecekleri bilgilendirme
faaliyetleri kuruluşlarına ilişkin hukuksal düzenlemelerde belirtilen konularla
sınırlıdır.
c) (Değişik:RG-31/3/2010-27538)
Söz konusu kuruluşların bilgilendirme faaliyetlerinde görevlendirecekleri
personel, sınava katılarak, bu Yönetmelikte belirtilen danışmanlık
sertifikalarını alabilir.
ç) Söz konusu
kuruluşlar, yapacakları eğitim programlarına ilişkin bilgileri il müdürlüğüne
teslim eder.
d) Tarımdan
girdi alan kuruluşlar, bilgilendirme faaliyetlerini bu Yönetmelik çerçevesinde
yetkilendirilen serbest tarım danışmanları veya tarımsal danışmanlık şirketlerinden
danışmanlık hizmeti alarak gerçekleştirebilirler.
e) Tarıma
girdi veren kuruluşlar bilgilendirme faaliyetlerini gerçekleştirirken bu
Yönetmelik çerçevesinde yetkilendirilen serbest tarım danışmanları ve tarımsal
danışmanlık şirketlerinden danışmanlık hizmeti alamaz ve bunlarla ticari
ilişkiye giremez.
f) (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)Bilgilendirme faaliyetleri Bakanlık talimatlarına
uygun olarak yapılır.
GEÇİCİ
MADDE 1 – (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
GEÇİCİ
MADDE 2 – (Mülga:RG-8/11/2012-28461)(2)
GEÇİCİ
MADDE 3 – (Mülga:RG-31/3/2010-27538)
GEÇİCİ
MADDE 4 – (Ek:RG-31/3/2010-27538)
Bu
Yönetmeliğin yayımlandığı tarihe kadar verilmiş olan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Eğitimi Düzenleme Yetki Belgeleri iptal edilmiştir. Verilmiş olan
yetki belgeleri Bakanlığa gönderilir. Yetki belgesi kapsamında düzenlenmiş olan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Eğitimi ve sınavı ile ilgili her türlü bilgi,
belge ve defter, eğitime katılan kursiyerlerin dosyaları, sertifika suretleri
ve diğer belgeleri arşivlenmek üzere bulundukları yerdeki Bakanlık İl Müdürlüklerine
teslim edilir. Söz konusu belgelerden yetki belgesinin Bakanlığa, diğer her
türlü bilgi ve belgenin ise Bakanlık İl Müdürlüklerine bu maddenin yürürlüğe
girdiği tarihten itibaren iki ay içerisinde teslim edilmesi zorunludur. Ancak
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce başlamış olan eğitimler devam eder.
Yapılacak sınavda başarılı olan kişilerin hakları korunur.
Geçiş
sürecinde sertifikaların uyumu
GEÇİCİ
MADDE 5 – (Ek:RG-8/11/2012-28461)(2)
1/11/2012
tarihinden önce verilen tarım yayımcısı/danışmanı sertifikalarından bu
Yönetmelik hükümlerine uygun olmayanlar, takip eden ilk vize işlemi sırasında
bu Yönetmelik hükümlerine uygun hale getirilir. Aksi durumda sertifikalar vize
edilemez.
Yürürlük
MADDE 33 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 34 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini (Değişik
ibare:RG-8/11/2012-28461)(2)Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı
yürütür.
(1)11/3/2009 tarihli ve 27166 sayılı
Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmelik değişikliği ile (ö) bendinden sonra
gelmek üzere (p) bendi eklenmiş ve diğer bentler buna göre teselsül
ettirilmiştir. 13
(2) Bu değişiklik 1/1/2012tarihinde
yürürlüğe girer. EK LİSTESİ |
EK-1 (Değişik:RG-8/11/2012-28461)
|
EK-2 (Değişik:RG-8/11/2012-28461)
|
EK-3 (Mülga:RG-8/11/2012-28461)
|
EK-4 (Değişik:RG-8/11/2012-28461)
|
EK-5 (Ek:RG-11/3/2009-27166)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461) |
EK-6 (Ek:RG-31/3/2010-27538)
(Değişik:RG-8/11/2012-28461) |
Yönetmeliğin eklerini görmek
için tıklayınıza |