|
|
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK
HİZMETLERİ UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1) Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine göre,
tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların yetkilendirilmesi ile
çalışmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
MADDE 2- (1) Üretici örgütleri/ziraat odaları, dernek/vakıflar,
şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca yerine getirilecek tarımsal
danışmanlık hizmetlerinin yürütülmesinde; görev, sorumluluk, izleme,
değerlendirme ve denetim görevleriyle ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1)5488
sayılı Tarım Kanunu ile 08/09/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair
Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1) Bu
uygulama esaslarında geçen;
a) Bakanlık:
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını,
b) Başkanlık:
Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
c)
Dernekler/vakıflar: Sivil toplum örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam etmek
suretiyle danışmanlık hizmeti vermek üzere tarımsal işletme sahipleri veya
çiftçiler tarafından ilgili mevzuata göre kurulan tarımsal danışmanlık
derneklerini/vakıflarını,
ç)
İl/İlçe müdürlüğü: Bakanlık İl ve İlçe Müdürlüklerini,
d)
Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal
işletmelere, sivil toplum örgütlerine ve tarımdan girdi alan kuruluşlara
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, yetki belgesi sahibi kişileri,
e)
Şirket: Tarımsal işletmelere, sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve
tarımdan girdi alan kuruluşlara ve çiftçilere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunmak üzere kurulan ve Yönetmelik hükümleri çerçevesinde yetkilendirilen tüzel
kişiliğe haiz tarımsal danışmanlık şirketlerini,
f)
Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal
danışmanlık şirketlerinde istihdam edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti
yürütmek üzere kendi nam ve hesabına çalışan ve Yönetmelikte belirtilen
hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri,
g)(Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014
tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal Danışmanlık Hizmet Bürosu: Tarımsal
danışmanlık ve yayım hizmetlerinin yürütülmesi için, belirlenen şartları
taşıyan danışma ve kayıt tutma işlerinin yürütüldüğü faal işyeri,
ğ)
Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları,
şirketler ve serbest tarım danışmanlarınca, tarımsal işletmelerin tarımsal
bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli
düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
h)Uygun görüş raporu: Tarımsal danışmanlık
yetki belgesi talebinde bulunan kişi/kuruluş için ilde Koordinasyon ve Tarımsal
Veriler Şube Müdürü ve en az bir teknik personelce, ilçede İlçe Müdürü ve en az
bir teknik personelce düzenlenen ve tarımsal danışmanlık faaliyetlerini
yürütmek için faal web sitesi, gerekli araç, alet ve büro donanımı durumunu
gösterir raporu,
ı)
Üretici örgütleri: Sivil toplum örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler,
yetiştirici birlikleri, üretici birlikleri ve bunların üst birliklerini,
i)
Yetki belgesi: Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve
kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal
danışmanlık yetki belgesini,
j)Yönetici: Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin
yürütülmesini sağlayan, tarımsal alanda lisans ve üstü mezunu kişiyi,
k)Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
l) Ziraat odaları: İlgili Kanuna
göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları meslek kuruluşlarını ifade
eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilecek Kişi ve Kuruluşlar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilecek kişi ve kuruluşlar
MADDE 5- (1) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar aşağıda belirlenmiştir.
a) Tarım
danışmanı istihdam eden üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarım
danışmanı istihdam eden dernekler ve vakıflar,
c) Sözleşme
karşılığında çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat
odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve tarım danışmanı
istihdam eden şirketler,
ç)
Çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmak üzere sözleşme imzalayan serbest tarım danışmanları.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Üretici Örgütlerine/Ziraat Odalarına
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 6- (1) Bu uygulama esaslarındaki
hükümlere uygun olarak tarım danışmanı istihdam eden üretici örgütlerine ve
ziraat odalarına, Bakanlık tarafından yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda bulunan
üretici örgütleri ve ziraat odaları web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak
zorundadır.
(3)Yetki
belgesi başvurusunda bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik
Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal
bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik
Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik
Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda bulunan
üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik Komitesinin belirlediği
bölümlerde tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için
aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi(Ek-1a),
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve
tarım danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı,
c) Uygun görüş
raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve
varsa yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ve varsa yöneticiye ait sertifika sureti, ilgili meslek
kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı
sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge.
Danışmanlık hizmet alımı yapılmışsa, hizmet sözleşmesinin onaylı sureti ve danışmanların onaylı
sertifika suretleri.
(6)Yetki
belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle
İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(7) Yetki belgesi verilmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(8) İl Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara
yetki belgesi verilmek üzere Ek-1b formu doldurularak Başkanlığa gönderilir.
Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9)Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıda belirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu Uygulama
Esaslarının 6 ncı maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen
belgeler,
(Uygun görüş raporu ve başvuru dilekçesi Ek-1a)
b) Adres
değişikliğine ilişkin yetkili kurul kararı,
c) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-1ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki
belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda
başvuru dosyasını isteyebilir.
(10) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası mevcut tarım
danışmanı sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam
ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair
belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat
odasının bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(11) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bir tarım
danışmanının yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 6 ncı
madde, onuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(12) Üretici
örgütü/ ziraat odası yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi,
nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan onaylı alınan belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yönetici için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat odası bürosu
ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 7 (1) Üretici örgütü/ziraat
odası; çalışmasını aksatmamak ve hizmet kalitesini düşürmemek koşuluyla,
üretici örgütü/ ziraat odasının kendi biriminin bulunmaması durumunda
faaliyette bulunmak üzere yetki aldıkları ilin ilçelerinde şube açabilir. Şube
izni için başvurular büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü
olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Üretici örgütü
ve ziraat odasının, bulunduğu ilin ilçesinde şube açabilmesi için merkezinde
yönetici hariç en az dört tarım danışmanının, ilçede şube yöneticisi hariç
olmak üzere en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam
edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(3)
Şube açılmasına ilişkin yapılan başvuruda;
a) Şube
açılması için yetkili kurul kararı,
b) Yetki
belgesinin İl/İlçe Müdürlüğü onaylı sureti,
c) Şube
yöneticisinin varsa danışmanlık sertifika sureti, imzalanan hizmet
sözleşmesinin sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge,
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan belge,
ç) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
d) Şubenin
adresi, telefon numarası vb. iletişim bilgileri,
e) Uygun görüş
raporu.
(4) İlçe
Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak
İl Müdürlüğüne gönderir. İl Müdürlüğü gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmek üzere Ek-1c
formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(5) Şubelerin
yapacakları iş ve işlemlerden merkezdeki üretici örgütü/ ziraat odası birinci
derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 8- (1) Üretici örgütü ve ziraat odası, tarımsal danışmanlık hizmeti vermek
ve danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı almak zorundadır.
(2) Üretici örgütü/ ziraat
odası bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı istihdam ediyorsa
yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım
danışmanından sorumlu olamaz.
(3) İstihdam
edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar
içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(4) Üretici
örgütü/ ziraat odası bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanı sayısı beş ve
üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarının en az %20 si kadın
olmalıdır.
(5) Üretici örgütünün veya ziraat odasının
başkanı, istihdam edilecek tarım danışmanının ve yöneticinin işverenidir.
(6) İstihdam edecekleri tarım
danışmanları ve yönetici ile taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi
imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin, İl/İlçe
Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve
yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(7) Başkan ve yönetici sertifika sahibi olsa bile tarım danışmanlığı
yapamaz.
(8) Üretici örgütü/ziraat odasını Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil
eder.
(9) Üye olan her çiftçinin,
tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu hizmetlerden
yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil olurlar.
(10) Bünyesinde tarım danışmanı istihdam
ediyorsa, üretici örgütü/ziraat odası ile tarımsal danışmanlık hizmetlerinden
yararlanmak isteyen üyeler arasında Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet
sözleşmesi imzalanır.
(11) Üretici
örgütü/ziraat odası tarafından tarımsal danışmanlık şirketlerinden/serbest
tarım danışmanlarından hizmet satın alınabilir ve Başkanlıkça bir örneği
hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet
verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(12) Yönetim Kurulu, tarımsal danışmanlık
hizmetleri ile ilgili bütün hususlardan sorumludur.
(13) Sisteme
yeni dâhil olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne
bildirilir.
(14) Kuruluş
kanunlarında şirket kurabileceklerine dair hüküm olan üretici örgütleri, ziraat
odaları, bu Uygulama Esasları hükümlerine uygun olarak tarımsal danışmanlık
şirketi kurabilirler.
(15) İstihdam
edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten
çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(16) İstihdam edilen bir tarım danışmanı,
18inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak
isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım
danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(17) İstihdam edilen tarım danışmanları
sorumlu oldukları çiftçileri, ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt
çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu
gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(18) Girdi
satışı yapan üretici örgütü ve ziraat odası, satışta görevli teknik personel
dışında tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır. İstihdam edilen danışman
girdi satışında görevlendirilemez.
(19)
Danışmanlık hizmetleri ile ilgili çalışmalara ilişkin her türlü belge ve bilgi
Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine
hazır bulundurulur.
(20) Sisteme dâhil olan her çiftçi için bir
dosya hazırlanır. Bu dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki
işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, gerçekleştirilen bireysel
görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir
bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(21) Üretici örgütü faaliyet alanına uygun
sertifika sahibi danışman istihdam eder veya danışmanlık hizmeti satın alır.
(22) Tarımsal danışmanlık hizmetlerinde
görevlendirilen yönetici ve danışmanlar
tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Derneklere/Vakıflara
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini
Yürütmelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 9- (1) Bu Uygulama Esaslarındaki
hükümlere uygun olarak tarımsal danışmanlık derneklerine ve vakıflarına yetki
belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar web sitesi kurmak ve faal
durumda tutmak zorundadır.
(3)Yetki
belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesince
belirlenen tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak
zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu
konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine
sunar.
(4) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesinin belirlediği
bölümlerde tarım danışman istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki
belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu
başvuru dilekçesi (Ek-2a),
b) Sadece
tarımsal danışmanlık hizmeti vermek üzere kurulduğunu gösteren tüzüğünün/vakıf
senedinin onaylı örneği ve üye listeleri,
c) Uygun
görüş raporu,
ç) İstihdam
edilen tarım danışmanı ve varsa yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin
onaylı sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge,
onaylımezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge.
d)Yetki
belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle
İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(6) Yetki
belgesi düzenlenebilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(7) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-2b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(8) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bürosunu değiştirdiğinde
yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıdabelirtilen
evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 9 uncu maddesi,beşincifıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen
belgeler,
b) Adres
değişikliğine ilişkin yönetimkurulu kararı,
c) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-2çformu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(9) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflarmevcut tarım danışmanı
sayısının artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde
aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların
bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarakarşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(10) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen dernekler/vakıflar bir tarım danışmanının
yerine başka bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 9 uncu madde,
dokuzuncu fıkra, a) bendindeki belgeler istenir.
(11)
Dernekler/vakıflar yönetici istihdam ettiğindeaşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi,
nüfus cüzdan sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yönetici için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların bürosu ilçede
ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir.İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa
bilgi verir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 10- (1) Üyelerine sadece tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan dernekler ve vakıfların kuruluşları,
tabi oldukları mevzuata göre yapılır ve tüzüklerinde/vakıf senetlerinde danışmanlık hizmeti vermek üzere kuruldukları
açık olarak belirtilir.
(2) İstihdam edilen bir tarım
danışmanı, 18inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet
almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir
tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(3)
Dernekler/vakıflar bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı
istihdam ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden
fazla tarım danışmanından sorumlu olamaz.
(4)İstihdam
edilecek tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar
içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(5)
Dernekler/vakıflar bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının sayısı beş ve
üzeri olduğunda istihdam edilen tarım danışmanlarından en az yüzde yirmisikadın
olmalıdır.
(6) Tarım
danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına
göre alt çalışma gruplarına ayırır.Çalışma programlarını ve danışmanlık
hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(7) Üye olan
her çiftçinin, tarımsal danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu
hizmetlerden yararlanmak isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil
olurlar.
(8) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler ile dernek/vakıf arasında
Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin
veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin
kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(9) Üye listeleri bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine gönderilir. Yeni üye olan çiftçilerin isimleri altı ayda bir
İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(10) Fahri
üyelerinin dışındaki üyelerinin tamamının çiftçi olması zorunludur.
(11) Tarımsal
danışmanlık dernek veya vakfınınbaşkanı, yönetici ve danışmanın işverenidir.
(12) Başkan ve
yönetici, sertifika sahibi olsa bile danışmanlık yapamaz.
(13) (Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)İstihdam
edecekleri tarım danışmanları ve yönetici ile taraftarlarca hazırlanan istihdam
sözleşmesi imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin İl/ilçe
Müdürlüğüne bildirilir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi
en az iki yıl olmalıdır.
(14) Tarımsal
danışmanlık dernek/vakfı, Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(15)Çalışmalarına
ilişkin her türlü belge ve bilgi, Bakanlığın veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurulur.
(16) İstihdam edilen tarım
danışmanları, her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sisteme
dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler,
aldığı ücretli hizmetler, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile işletmenin
mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak
diğer hususlar yer alır.
(17) İstihdam
edilecek yönetici ve tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten
çıkarılma ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(18)Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Şirketlere Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru
İşlemleri,
Şube Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 11- (1) Bu uygulama esaslarındaki
hükümlere uygun olarak tarımsal danışmanlık şirketlerine yetki belgesi verilir.
Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Şirketin
faaliyet alanında/alanlarında tarımsal girdilerin satışı ve bayiliği varsa
yetki belgesi verilmez.
(3) Tarımsal
danışmanlık şirketinin ana merkezinde yönetici hariç en az dörttarım
danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım
danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en
az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır. Ancak başka il veya
ilçede şube açılması durumunda şube yöneticisi hariç olmak üzere ilde en az
dört, ilçede en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur.
İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(4) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan şirketler web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak
zorundadır.
(5)Yetki belgesi başvurusunda
bulunan şirketler; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek
görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine sunar.
(6) Yetki
belgesi başvurusunda bulunan şirketler; İl Teknik Komitesinin belirlediği
bölümlerde danışman istihdam etmek zorundadır.
(7) Şirketi
Bakanlığa karşı şirket yöneticisi veya yönetim kurulu başkanı temsil eder.
(8) Şirkete yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki
belgeler istenir.
a)Matbu
başvuru dilekçesi(Ek-3a),
b) En az
limited şirket olarak kurulduklarını ve faaliyet alanlarından birinin tarımsal
danışmanlık hizmeti olduğunu belgeleyen ticaret sicil gazetesi örneği ve
fatura,
c) Adı,
adresi, vergi numarası, var ise logosuna ait belgeler,
ç)
Kurucularına, ortaklarına ait kimlik ve varsa diploma/çıkış belgesinin
bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğünce onaylı suretleri,
d) İstihdam
edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
e) Bakanlığa
karşı şirketi temsil edecek kişinin, şirket adına imza atmaya yetkili olduğunu
gösterir noter onaylı imza sirküleri,
f) Uygun görüş
raporu,
g)Yetki
belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle
İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(9) Yetki
belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin
İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(10) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-3b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(11) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bürolarını değiştirdiğinde yeniden
yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıdabelirtilen
evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 11 inci maddesi,sekizincifıkrası, a), c) ve f) bentlerinde belirtilen
belgeler,
b) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi,
c) Adres
değişikliğine ilişkin şirketinortaklar kurul kararını gösteren ticaret sicil
gazetesi onaylı sureti,
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen evraklar,
bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.
İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-3ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
(12) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler,mevcut tarım danışmanı sayısının
artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam
edilen tarım danışmanı ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ait sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna
dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yeni tarım danışmanı için düzenlenen belgeler, şirket bürosu ilçede ise,
İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir.İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(13) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen şirketler bir tarım danışmanının yerine başka
bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 11inci madde, on ikincifıkra, a)
bendindeki belgeler istenir.
(14)
Şirketlerin mevzuat gereği yönetici sayısını artırması gerektiğinde; şirketler
aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş
raporu.
c) İstihdam
edilen yönetici için düzenlenen belgeler, şirketin bürosu ilçede ise, İlçe
Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 12- (1) Şirketler, çalışmalarını
aksatmamak ve hizmetlerinin kalitesini düşürmemek koşuluyla faaliyette bulunmak
üzere izin aldıkları ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde şube açabilirler.
Şube izni için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü
olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Başvuru
sırasında;
a) Şube
açılması yönünde şirketin ortaklar kurulu kararını gösteren ticaret sicil
gazetesi onaylı sureti,
b) Yetki
belgesinin İl Müdürlüğü onaylı sureti,
c) İstihdam
edilen tarım danışmanı ve yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı
sureti, tarım danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
ç) Şubenin
adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgilerine ait belgeler.
d) Şubenin
büro ve teknik malzeme donanımına ilişkin bilgileri içeren bir dosya sunulur.
(3) İl
Müdürlüğü dosya üzerinde gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmesi amacıyla Ek-3c formunu
doldurarak Başkanlığa gönderir.
(4) Şubeler,
çalışmalarında yönetmelik hükümlerine uymak zorundadır. Şubelerin yapacakları
iş ve işlemlerden şirket birinci derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 13- (1) Şirketin ana
sözleşmesinde, faaliyet alanlarından birinin tarımsal danışmanlık hizmeti
vermek üzere kurulduğu belirtilir.
(2) Şirket
kuruluşunda, il sınırları esastır ve her danışmanlık şirketi kurulduğu ilde
bulunan çiftçilere hizmet verir. İlin büyüklüğü ve çiftçi potansiyeline göre
şirket kuruluşunun gerçekleştiği ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde de şube
açılabilir. Açılan şubelerde yürütülen tüm faaliyetlerden danışmanlık şirketi
sorumludur. Şube açılması veya kapatılması durumunda bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğüne yazılı olarak bilgi verilir.
(3)Şirketler yönetici
istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından
sorumlu olamaz.
(4) Şirketler
bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda
istihdam edilen danışmanlardan en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(5)Şirketlerde
yönetici şirket ortağı dışında biri olmalıdır.
(6)
Yöneticiler sertifikaları olsa bile yöneticilik görevleri devam ettiği sürece
fiilen tarımsal danışmanlık görevi yapamazlar.
(7) Hizmet
verecekleri çiftçilerle ve/veya üretici örgütleri/ziraat odaları ile
imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır.
Hizmet sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına
uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(8) Sözleşme
imzalanan çiftçi/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının listesi bulunduğu ilin
İl/İlçe Müdürlüğüne gönderilir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçi/çiftçi
örgütleri/ziraat odaları varsa isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne
bildirilir.
(9) İstihdam
edeceği tarım danışmanları ile taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi
imzalanır.
(10) İstihdam
edilen danışmanların listesi ve bu listedeki değişiklikler bulunduğu ilin
İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(11) İstihdam
edilen bir tarım danışmanı, 18inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet
verebilir. Hizmet almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi
durumunda ikinci bir tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(12) İstihdam
edilen tarım danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve
üretim konularına göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve
danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(13) Şirketler
danışmanlık hizmetlerini yürütecek büro ve teknik personel yeterliliğine sahip
olmalıdır. Bürolar, danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesine olanak sağlayacak
şekilde tefriş edilmeli, her türlü iletişim imkânı bulunmalı, gerekli alet ve
eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır. Bürolarda dışarıdan tanınmasını
sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur. Bürolarda danışmanlık faaliyetlerinin
dışında her hangi bir faaliyet yürütülmesi yasaktır.
(14)(Değişik Bakanlık Makamının 25/07/2014
tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam edilen yönetici ve tarım danışmanlarının
iş tanımı,işe başlama ve işten çıkarılma tarihi ve sosyal hakları sözleşmelerinde
belirlenir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki
yıl olmalıdır.
(15) Üretici örgütleri ile hizmet
sözleşmesi imzaladıklarında, üretici örgütünün faaliyet alanına giren konuda
sertifika sahibi tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(16)
Çalışmalarına ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık
tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla
yükümlüdür.
(17) Sözleşme
imzalanan her çiftçi için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada; çiftçinin sözleşme
tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli
hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel
görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir
bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(18) Tarımsal
danışmanlık hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
ALTINCI BÖLÜM
Serbest Tarım Danışmanlarına Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru
İşlemleri ve
TarımsalDanışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Serbest tarım danışmanlarının başvuru işlemleri
MADDE 14- (1) Bu uygulama esaslarındaki
hükümlere uygun olarak serbest tarım danışmanlarına yetki belgesi verilir.
Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne,İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2)Yetki
belgesi başvurusunda bulunan serbest tarım danışmanları web sitesi kurmak ve
faal durumda tutmak zorundadır.
(3) Serbest
tarım danışmanlarına yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir
a) Matbu
başvuru dilekçesi (Ek-4a),
b) Bağlı
bulunduğu vergi dairesinden alınacak serbest meslek mükellefiyeti tescil
belgesi ve fatura/serbest meslek makbuzu,
c) İlgili sosyal
güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Tarımsal
danışmanlık sertifikasının onaylı sureti,
onaylı mezuniyet belgesi ve nüfus cüzdanı sureti,
d) İlgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair onaylı belge,
e) Danışmanlık
bürosunun adresi, telefon numarası gibi iletişim bilgileri,
f) Danışmana
ait noter onaylı imza sirküleri,
g) Uygun görüş
raporu.
ğ)Yetki
belgesi için istenen belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle
İlçe/Şube Müdürü tarafından onaylanır.
(4)
Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne
yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleriİlçe Müdürlüklerinden gelen dosya ve
evraklarıinceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(5) İl
Müdürlüğünce uygun görülen başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-4b formu
doldurularak Başkanlığa gönderilir.
(6) Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi verilen serbest tarım danışmanı bürosunu
değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne aşağıdabelirtilen evraklar ile yapılır.
a) Bu uygulama
esasının 14üncü maddesi,üçüncü fıkrası, a), b), c),e) ve g) bentlerinde
belirtilen belgeler,
b) Mevcut
tarımsal danışmanlık yetki belgesi.
c) Adres
değişikliğinden dolayı yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen
evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim
edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun
olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun
olanları onaylayarak arşive kaldırır.
ç) Adres
değişikliğinden dolayı yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek
üzere İl Müdürlüğünce Ek-4ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi ile birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü
durumlarda başvuru dosyasını isteyebilir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 15- (1) Sözleşme karşılığı
çiftçilere/tarımsal işletmelere/üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek olan danışmanlar aşağıdaki esaslar dâhilinde
çalışır.
a)
Serbest Tarım Danışmanı, tarım danışmanı sertifikasına
sahip olmalıdır.
b)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecekleri
çiftçilerle/tarımsal işletmelerle ve/veya üretici örgütü/ziraat odası ile
imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır.
Hizmet sözleşmesinde; ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına
uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
Bir tarım danışmanı, 18inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet
verebilir.
c) Sözleşme
imzaladıkları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma
gruplarına ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu
gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
ç) Sözleşme
imzaladıkları çiftçilerin/tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat
odalarının listesini bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gönderir. Yeni sözleşme
imzalayan çiftçilerin/ tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat
odalarının isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
d) Çalışmalarına
ilişkin her türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından
yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurmakla yükümlüdür.
e) Sözleşme
imzaladığı her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sözleşme
tarihinde işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli
hizmetler, sözleşme ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel
görüşmeler, işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir
bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
f) Serbest
tarım danışmanları, tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette
bulunamazlar.
MADDE 16- (1) Serbest tarım
danışmanları, mesleki faaliyetlerini açtıkları bürolarda sürdürür.
(2) Bir tarım
danışmanı sadece bir büro açabilir. Ancak fiziki koşullarının uygun olması
durumunda, ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda bir büroyu en fazla iki
danışman kullanabilir.
(3) Bürolarda
mesleki faaliyetlerinin dışında herhangi bir faaliyet yürütmeleri yasaktır.
(4) Bürolarda
dışarıdan tanınmayı sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur.
(5) Bürolar;
tarım danışmanlığı mesleğinin yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş
edilmiş, gerekli alet ve eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Verecek Kişi ve Kuruluşların Faaliyetleri,
Hizmet Verilecek Çiftçi Sayıları
Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri
MADDE 17- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşlar, çiftçilerle imzaladıkları sözleşme kapsamında
yapacakları tarımsal danışmanlık çalışmalarına ilişkin yıllık program hazırlar.
(2) Program hazırlamada öncelikle
çiftçilerin/tarımsal işletmelerinin mevcut durumlarını ortaya koyan bir çalışma
yapılır. Bu amaçla, mevcut durum tespit formu (Ek-5) kullanılır. Bu formlar her
çiftçi için ayrı doldurulur. Çiftçi kayıtları en az formdaki bilgiler olmak
üzere ayrıca bilgisayar ortamında tutulur.
(3) Sözleşme imzalanan çiftçi/çiftçi
grubunun tarımsal üretimde karşılaşmış oldukları problemler ve bu problemleri
ortaya çıkaran nedenler belirlenir. Bu amaçla problem analizi çalışması
yapılır.
(4) Yapılan bu çalışmaya uygun olarak,
tarımsal üretime ilişkin tespit edilen sorunlar bir öncelik sıralamasına tabi
tutularak, belirlenen problemlerden hangilerinin öncelikli olarak çözüleceğine
karar verilir.
(5) Bu çalışmalar sırasında tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, ilin ve çiftçilerin tarımsal
sorunları hakkında İl/İlçe Müdürlüğü ile işbirliği yaparlar.
(6) Bunun sonucunda, sözleşme kapsamında
yapılacak faaliyetlerin konu ve içerikleri belirlenir.
(7) Şirketler,
üretici örgütleri, ziraat odaları,
dernekler, vakıflar ve serbest tarım danışmanları, belirtilen esaslara uygun olarak; yıllık programların hazırlanmasından
ve istenen zamanda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne teslim edilmesinden
sorumludur.
(8) Hazırlanan yıllık programlar; tarımsal
danışmanlık şirketlerinde programı hazırlayan danışman ve şirket yöneticisi
tarafından; üretici örgütlerinde, ziraat
odalarında ve tarımsal danışmanlık derneklerinde/vakıflarında programı hazırlayan danışman, varsa
yönetici ve işveren tarafından
serbest tarım danışmanlarının ise kendileri tarafından imzalanır.
(9) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi
ve kuruluşlar; yıllık programda yer alan ve ay içerisinde yapacakları
faaliyetleri ile bireysel işletme ziyaretlerini kapsayan aylık faaliyet
programlarını hazırlar. Hazırlanan aylık faaliyet programını, sözleşme
imzaladığı çiftçilere katılımlarını sağlamak üzere duyururlar.
(10) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşlar, altı aylık dönemler halinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine faaliyet gerçekleşme raporlarını gönderirler.
(11) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek
kişi ve kuruluşlar, her yılın yıllık değerlendirme raporunu, izleyen yılın ocak
ayında bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine gönderirler.
(12) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi
ve kuruluşlar; program hazırlanması, faaliyet gerçekleşmelerinin bildirilmesi
ve izlenmesinde Bakanlık tarafından hazırlanacak formları kullanırlar.
(13)
İzleme/değerlendirme sisteminde; tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların faaliyetleri, belirli dönemlerde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüğü uzmanları tarafından izlenir.
(14) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek bütün
kişi ve kuruluşların faaliyetleri en az yılda bir defa olmak üzere bulundukları
ilin İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından değerlendirilir.
(15) Üretici
örgütlerinde/ziraat odalarında, şirketlerde, dernek/vakıflarda görev yapan
tarım danışmanları ve serbest tarım danışmanları ve yöneticiler, Bakanlığın
görev alanına giren konularda kontrol veya denetim yetkisi veren sertifikaya
sahip olsalar bile tarımsal danışmanlık hizmeti ile birlikte söz konusu
görevleri yürütemezler ve sorumlu yöneticilik yapamazlar.
(16) Üretici
örgütü, ziraat odası ve tarımsal
danışmanlık dernek/vakıfları, tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti sundukları üyeleri ile Başkanlıkça hazırlanan
hizmet sözleşmesi imzalar.
(17) Tarım danışmanları sahip oldukları
sertifikada belirtilen bölümde danışmanlık hizmeti verebilirler.
(18) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal danışmanlık
hizmet bürosu il ve ilçe merkezlerinde açılır.
Hizmet verilecek işletme sayısı ve
işletme ziyaretleri
MADDE
18- (1)(Değişik Bakanlık Makamının
25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi
ve kuruluşlarda bir tarım danışmanının hizmet vereceği azami işletme sayıları
ve bu işletmeleri kontrol sıklıkları aşağıda belirlenmiştir.
a) Seracılık:
İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 30
b) Bahçe Bitkileri: İşletme Sayısı 60,
Kontrol Sıklığı Yılda 20
c) Tarla
Ziraatı (sulu): İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ç) Tarla
Ziraatı (kuru): İşletme Sayısı 70, Kontrol Sıklığı Yılda10
d) Büyükbaş
Hayvancılık (süt): İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 40
e) Büyükbaş
Hayvancılık (besi): İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
f) Küçükbaş
Hayvancılık: İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
g) Su
Ürünlerinde: İşletme Sayısı 15, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ğ) Arıcılık:
İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 12
h) Kanatlı
hayvan yetiştiriciliği: İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı yılda 12
ı) Organik
Tarım: Kontrol Sıklığı bu maddenin a) bendi için 34, b) bendi için 24 , c)
bendi yılda için 16, ç) bendi için yılda 14, d) bendi için yılda 44, e) bendi
için yılda 24, f) bendi için yılda 24,
g) bendi için yılda 16, ğ) bendi için yılda 16, h) bendi için yılda 18 sayıda
ziyaret sıklığı yeterlidir olarak değiştirilmiştir.
(2) Uzman tarım
danışmanı18 inci madde, birinci fıkranın alt bentlerinde belirtilen işletme
sayısının yüzde on fazlası sayıda işletmeye hizmet verebilir.
(3) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Bu uygulama
esaslarının 18 nci maddesinin birinci fıkrasında belirlenen kontrol sıklıkları
aylara göre periyodik dağılımı il teknik komitelerince karara bağlanır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Yöneticinin görevleri
MADDE 19- (1)Yöneticinin görevleri
aşağıda belirtilmiştir.
a)Tarım
danışmanları arasında iş bölümü yapmak ve koordinasyonu sağlamak,
b)Tarım
danışmanlarının faaliyetlerini programlamak, uygulanmasını sağlamak, izlemek ve
değerlendirmek,
c)Tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmetleri ile ilgili tüm yazışmaları yapmak,
ç)Tarımsal
yayım ve danışmanlık faaliyeti ile ilgili form, faaliyet raporu ve her türlü
bilgi ve belgenin İl/İlçe Müdürlüklerine zamanında gönderilmesini sağlamak,
d) Tarımsal
yayım ve danışmanlık faaliyetleri ile ilgili yapılacak her türlü inceleme ve
denetimlerde her türlü bilgi ve belgenin hazır bulundurulmasını sağlamak.
(2) Yöneticinin birden fazla olması durumunda başkan/şirket kurucusu
tarafından yöneticiler arasında işbölümü yapılır.
(3) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal işletmeye
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir sebeplerden
dolayı görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde
ikame edilir ve ikame edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri sistem
üzerinde işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il
müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bilgi
verilir.
Denetleme
MADDE 20- (1) Bakanlık, tarımsal
danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi ve kuruluşları Yönetmelik ve bu Uygulama
Esaslarına uygun olarak danışmanlık hizmetlerini sunmalarını sağlamak üzere
aşağıdaki esaslara uygun olarak denetler.
a) Denetleme;
Başkanlık, İl Müdürlüğü ve İlçe Müdürlüğü tarafından yapılır.
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi için ilde
Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında
üç kişilik bir Komisyon oluşturulur. Komisyonda, varsa Tarım Yayımcısı
Sertifikasına sahip olan kişiler yer almalıdır.
c) İl/İlçe Müdürlüğünce her altı ayda bir
olmak üzere yılda en az iki kez denetleme yapılır. Komisyon, denetimler
sırasında denetlenen kişi ve kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan
tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve Çiftçi Denetim Formunu (Ek-6)
düzenler.
ç) Görüşülecek tarımsal işletme sayısının fazla
olması durumunda Komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az iki teknik
elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi veya kuruluştan tarımsal danışmanlık
hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve düzenlenen Çiftçi Denetim
Formu (Ek-6) değerlendirilmek üzere Komisyona sunulur.
d) Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak
düzenlenir, raporun bir sureti yetki belgesi sahibi kişi/kuruluşta, bir sureti
denetlemenin yapıldığı kişi/ kuruluşun bulunduğu İlçe Müdürlüğünde diğeri ise
İl Müdürlüğünde arşivlenir.
e) İl
Müdürlüğünce yapılan denetlemeye ilişkin cezalar İl Teknik Komitesince verilir.
f) Gerekli
görülmesi halinde Başkanlıkça da denetleme yapılır. Denetlemeye ilişkin rapor
üç suret olarak düzenlenir. Raporun bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi ve
kuruluşta, bir sureti kişi ve kuruluşun bağlı olduğu İl Müdürlüğünde diğeri
iseBaşkanlıkta arşivlenir. Bu denetlemeye ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
g)
Cezalara itiraz, tebliğ tarihinden itibaren otuz iş günü içerisinde
Merkez Teknik Komitesine yapılır. İtirazlar altı ay içinde Merkez Teknik
Komitesince karara bağlanır. Merkez Teknik Komitesinin ve başkanlığın aldığı
kararlar kesindir.
ğ)Yetki
belgesinin geçici olarak alıkonulması ve yetki belgesinin iptali cezalarının
kesinleşmesinden sonra bu kişi ve kuruluşlar danışmanlık hizmeti sunamaz.
h) Tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, hizmet sunduğu
çiftçiler/tarımsal işletmeler, tarım danışmanlarının hizmet sundukları ilin
farklı ilçelerinde ise, bu çiftçilere/tarımsal işletmelere ilişkin denetleme,
bulundukları İlçe Müdürlüklerince yapılır. Denetleme ile ilgili bilgi ve
tutulan raporlar danışmanın hizmet sunduğu İl/İlçe Müdürlüğüne rapor halinde
gönderilir.
Kaldırılan hükümler
MADDE 21- (1) Bakanlık Makamının
29/06/2010 tarihli ve B.12.0.TDG.0.15.02.00-4606 sayılı Olur’ları ile
uygulamaya konulan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esasları
yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE - 1 Bu Uygulama Esasları
yürürlüğe girmeden önce tarımsal danışmanlık yetki belgesi almış olan kişi ve
kuruluşlar, bu Uygulama Esasları ile belirlenen düzenleme ve şartları, bu
Uygulama Esaslarının yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde
yerine getirmek zorundadır. Gerek görüldüğü takdirde Başkanlık bu süreyi bir seferliğine
altı ay uzatabilir. Bu sürenin sonunda şartları yerine getirmeyen kişi ve
kuruluşların yetki belgesi iptal edilir.
GEÇİCİ MADDE-2 Bu Uygulama Esasları
yürürlüğe girmeden önce Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi almak için
başvuruları Başkanlık evrak kaydına girmiş olan kişi ve kuruluşların Yetki
Belgesi işlemleri, başvuru tarihinde yürürlükte olan Uygulama Esasları
hükümlerine göre Başkanlık tarafından sonuçlandırılır.
Yürütme
MADDE 22- (1) Bu usul ve esasları
Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığı yürütür.
Yürürlük
MADDE 23- (1) Bu usul ve esaslar Gıda
Tarım ve Hayvancılık Bakanının onayından sonra yürürlüğe girer.