10
Ekim 2016 PAZARTESİ |
Resmî Gazete |
Sayı
: 29853 |
TEBLİĞ | ||
Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından: TARIMSAL
YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE DESTEKLEME ÖDEMESİ
YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2016/25) BİRİNCİ
BÖLÜM Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar Amaç MADDE
1 – (1)
Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli
bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere, tarımsal işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların desteklenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Kapsam MADDE
2 – (1)
Bu Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti verecek tarım danışmanı ile
kuruluşlar ve sorumlulukları, desteklemeye başvuracak kuruluşlar, başvuru iş
ve işlemleri, destekleme ödemesi kriterleri, desteklemelerin denetimine
ilişkin görev ve yetkiler, desteklemenin geri alınması ve desteklemeden
yararlanamayacaklar ve cezai sorumluluklara ilişkin usul ve esasları kapsar. Dayanak MADDE
3 – (1)
Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9 uncu ve 23 üncü
maddeleri, 7/9/2016 tarihli ve 2016/9152 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan 2016 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin
Kararda Değişiklik Yapılması Hakkında Karar ile değişik; 25/4/2016 tarihli ve
2016/8791 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan 2016 Yılında
Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Karar ile 8/9/2006 tarihli ve 26283
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar
ve kısaltmalar MADDE
4 – (1)
Bu Tebliğde geçen; a)
AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den alınan belgeyi, b)
Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Arıcıların Arılık ve Koloni Bildirim Formu
beyanına istinaden il müdürlükleri tarafından tutulan kayıt sistemini, c)
Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığını, ç)
Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü, d)
Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube Müdürlüklerini, e)
Başkanlık: Eğitim, Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını, f)
Bilgi sistemi (TYDBİS) : Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Bilgi Sistemini, g)
Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en az bir
üretim dönemi veya yetiştirme devresinde tarımsal üretim yapan gerçek ve
tüzel kişileri, ğ)
Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği ile oluşturulan ve çiftçilerin
kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal desteklemelere ilişkin
bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve buna bağlı kayıt
sistemlerini, h)
ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2016 yılı üretim sezonu bilgilerini
içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan belgeyi, ı) Hayvan kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli
ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan ve
işletmelerin, yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanların kimlik bilgilerinin
kayıt altına alındığı TÜRKVET veri tabanını, i)
İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüklerini, j)
İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her ilde oluşturulan tarımsal yayım ve
danışmanlık il teknik komitesini, k)
Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve 28130 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Koyun ve Keçi Türü Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine göre oluşturulan kayıt
sistemini, l) Kuruluş: TYDD kapsamına alınan
ziraat odası ve üretici örgütlerini, m)
Merkez Teknik Komitesi: Yönetmelik ile merkezde oluşturulan tarımsal yayım ve
danışmanlık merkez teknik komitesini, n)
Organik Tarım Bilgi Sistemi (OTBİS): Organik tarım yapan çiftçi, arazi, ürün,
hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan
veri tabanını, o)
Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile tanımlanıp veri tabanına işlendikten
sonra hayvan hakkında gerekli bilgileri içeren ve bilgisayardan il ve ilçe
müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak hayvan sahibine verilen belge veya
listeyi, ö)
Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre kişilere verilen Tarım Danışmanı
Sertifikasını, p)
SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu, r)
Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif ve
birlikleri, s) Su ürünleri kayıt sistemi (SKS): Su
ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında
kayıt altına alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği,
raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt sistemini, ş) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi:
Su ürünleri üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlık Balıkçılık
ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi, t)
Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında istihdam edilen
ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış kişileri, u)
Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri ve ziraat odalarınca
tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki
ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak
ücret karşılığında yürütülen hizmetleri, ü)Tarımsal
işletme: Üretim faktörlerini kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya
su ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal
faaliyete ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik
faaliyetlerde bulunan işletmeyi, v) Tarımsal yayım ve danışmanlık
desteği (TYDD): Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlara sunduğu
tarımsal danışmanlık hizmeti için ödenen desteği, y)
Uygulama Esasları: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Uygulama
Esaslarını, z)
Üretici örgütleri: Yetki
belgesine sahip, tarımsal
amaçlı kooperatifler, yetiştirici ve üretici
birlikleri ile bunların üst birliklerini, aa) Yerleşim yeri adresi: 23/11/2006
tarihli ve 2006/11320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan
Adres Kayıt Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri, bb)
Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi: Kişinin yerleşim yerini veya diğer
adreslerini gösteren belgeyi, cc)
Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kuruluşların
tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık
yetki belgesini, çç)
Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği, dd)
Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat
Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş, çiftçilerin üye oldukları ve yetki
belgesine sahip meslek kuruluşlarını, ifade eder. İKİNCİ
BÖLÜM Tarımsal Danışmanlık Hizmetine İlişkin
Genel Hükümler Tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler ve sorumlulukları MADDE
5 – (1)
Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler
aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır: a)
Çiftçi kayıt sistemine ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt
sistemine ve/veya su ürünleri kayıt sistemine ve/veya arıcılık kayıt
sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt sistemine ve/veya Organik Tarım Bilgi
Sistemine (OTBİS) kayıtlı olmak. b)
Aşağıdaki kriterlerden en az birini sağlamak: 1)
Örtü altında en az üç dekar alanda üretim yapmak. 2)
Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak. 3)
Tarla ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya yarısından fazlası kuru olmak
kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz dekar, suluda en az elli dekar alanda
üretim yapmak. 4)
Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan işletmelerde en az onu sağmal olmak
kaydıyla en az yirmi büyük baş sığır, besi sığırcılığı yapan işletmelerde en
az yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en az elli baş sığır ve küçükbaş
hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip olmak. 5)
Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip olmak. 6)
Su ürünleri üretim tesisine sahip olmak. 7)
Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta üretiminde 5000 adet, et
üretiminde 10.000 adet ve üzeri kapasitede yetiştiricilik yapmak. 8)
Organik tarım alanında, birinci fıkranın (b) bendinin (1), (2), (3), (4), (5)
ve (7) numaralı alt bentlerinde belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına
sahip olmak. (2)
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti alacak tarımsal işletmeler, inceleme
ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeleri ibraz
edilmek üzere hazır bulundurmakla sorumludur. Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kuruluşlar, sorumlulukları, tarımsal danışmanlık
hizmeti ve giderler MADDE
6 – (1)
Bu Tebliğ kapsamında bünyelerinde tarım danışmanı istihdam eden ve Ek-12’de
yer alan Ziraat Odası ve Üretici Örgütlerinde İstihdam Edilecek Tarım
Danışmanları Kotasındaki ziraat odaları ve üretici örgütleri tarımsal
danışmanlık hizmeti verebilir. (2)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kuruluşların sorumlulukları aşağıdadır: a)
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan
hizmet sözleşmelerini esas alarak tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar.
Sözleşme imzalanırken vekâlet kabul edilmez. b)
Hizmet sözleşmelerinin her sayfası taraflarca paraflanır ve sözleşme süresi
en az on iki aydır. c)
Tarımsal danışmanlık hizmeti Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde yer
alan hükümler doğrultusunda sunulur. ç)
Bu Tebliğ yayımlanmadan önce sözleşme imzalamış ve 2015 yılı TYDD’den
faydalanmamış olan tarımsal işletmelerin sözleşmeleri, 31/12/2016 tarihini de
kapsamak kaydıyla geçerli olur. Bu Tebliğ yayımlanmadan önce sözleşme
imzalamış ve 2015 yılı TYDD’den faydalanmış olan tarımsal işletmelerin
sözleşme süreleri, eski sözleşmenin bitimi tarihinden başlayarak en az on iki
aydır. Bu Tebliğ yayımlanmadan önce sözleşme imzalamış ve 2015 yılı TYDD’den
faydalanmış olan tarımsal işletmelerin sözleşme süreleri 2015 yılı TYDD
hizmet sunumunun bitiminden itibaren on iki ayı kapsıyorsa sözleşmeleri
geçerli olur. d)
Bakanlıkça bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD’nin bu Tebliğde
belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına karar verilmesi durumunda,
TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba yatırılmak suretiyle iade edilir. e)
İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler
ibraz edilmek üzere hazır bulundurulur. f) Tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesinin, mücbir sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı
feshedilmesi durumunda, bu durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
bildirilir. g)
Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım
danışmanının ölüm, sürekli hastalık, doğal afetler, evlilik, boşanma, eğitim
durumu, tutukluluk hali, askeri yükümlülüğü yerine getirme ve kamuda görev
alma sebeplerinden dolayı görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki
danışman on beş gün içinde ikame edilir ve ikame edilen tarım danışmanına ait
bilgi/belgeler ile Ek-3’te yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan Kuruluşun
Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İcmal on beş gün içerisinde il/ilçe
müdürlüğüne gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri, sistem üzerinde işlendikten sonra bir hafta
içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il
müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa
bildirilir. ğ)
Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki tarım
danışmanı; (g) bendinde belirtilen sebeplerden dolayı, tarım danışmanı
sertifikasının geçici iptali veya tarım danışmanı sertifikasının iptali
nedenleri ile bu Tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet sunumu içerisinde
ölüm hali hariç bir defadan fazla değiştirilemez. h)
Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti verecek olan tarım
danışmanının sertifika bölümü, sertifika türü ve sertifika bölümü bilgileri
tarımsal danışmanlık hizmeti vereceği işletme tipi Ek-8’de yer alan Tarım
Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun olur. 2015 yılı TYDD kapsamında
kuruluşta istihdam edilen ve halihazırda tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
tarım danışmanları bu hükmün dışındadır. ı)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım danışmanı arasında
imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin süresi yirmi dört aydan az olamaz.
2015 yılı TYDD kapsamında istihdam edilen tarım danışmanlarının kuruluşlarda
istihdamı asıldır. Doğum izni kullanan tarım danışmanı yerine istihdam edilen
kişiler bu hükmün dışındadır. i)Tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı tarımsal danışmanlık hizmet
bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır. j)
Bu Tebliğ kapsamında il/ilçe düzeyinde, ziraat odası ve üretici örgütlerinde
istihdam edilecek tarım danışmanı sayısı Ek-12’de belirtilen sayıyı aşamaz. k)
Dördüncü fıkrada yer alan tarımsal danışmanlık hizmet giderlerine ait fatura
ve diğer belgeler kuruluşta muhafaza edilerek denetimlerde ibraz edilir. l)
Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar; tarımsal desteklemelerin
herhangi birinden men edilen tarımsal işletmelere, men edildiği süre boyunca TYDD
kapsamında hizmet sunamaz. m)
Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki
tarım danışmanının hizmet sunduğu ve kesinleşen Ek-3’teki tarımsal işletmelerde
meydana gelen eksilmelerin %
(3)
Kuruluşun sunacağı tarımsal danışmanlık hizmetleri ile ilgili hususlar
aşağıdadır: a)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunacak kuruluşlar ve kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanları Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında
belirlenen görevleri yerine getirir. İl teknik komitesi Uygulama Esaslarında
belirlenen işletme kontrol sıklıklarını bu Tebliğin uygulama süresince
geçerli olmak üzere en fazla yüzde elli oranında azaltabilir. b)
Uygulama Esasları kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar
ile çiftçiler arasında imzalanan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi
hükümleri saklı kalmak kaydıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlar, her bir faaliyette bir defadan az olmamak üzere demonstrasyon,
tarla günü, çiftçi toplantısı, çiftçi kursu, çiftçi inceleme gezisi düzenler;
liflet/broşür ve afiş hazırlar. Bu faaliyetlerden tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri faydalanabilir. Bu faaliyetler için
düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin izlenmesinde kullanılacak formlar
Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin konuları seçilirken il yayım
programları dikkate alınır. İl teknik komitesi düzenlenecek faaliyetlerin
sayısını artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu
belirlemeye yetkilidir. c)
İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanlarına Bakanlık uygulamaları hakkında eğitim verebilir. ç)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanları Bakanlık uygulamaları hakkında çiftçileri bilgilendirir. (4)
Tarımsal danışmanlık hizmeti giderleri aşağıdaki kalemlerden oluşur: a)
Personel giderleri. b)
Büro giderleri. c)
Malzeme giderleri. ç)
Diğer giderler. (5)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluş, hizmet giderlerini karşılamak
üzere hizmet sunduğu tarımsal işletmelerden Yönetmelik hükümlerine uymak
şartıyla ücret talep edebilir. Tarımsal işletmelerden tahsil edilen bu ücret
için fatura düzenlenir. (6)
Bitkisel üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren
tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler
aşağıda belirtilmiştir: a)
Bakanlık görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler
veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve veri toplama
işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine ulaştırmak. b)
Sertifikalı tohum, fidan ve fide kullanımı ile birlikte, yörenin ekolojik
yapısına uygun çeşit seçimini, modern sulama sistemlerini ve alternatif
tarımsal üretimi teşvik etmek, Organik Tarım - İyi Tarım Uygulamaları gibi
sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım yöntemlerinin yaygınlaşmasını
sağlamak. Toprak analizi sonuçlarına göre gübre kullanımı konusunda tarımsal
işletmeleri bilgilendirmek, uygulama yapmak ve özendirmek. c)
Tarımsal desteklemeler, kredi ve hibeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi
vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya
görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile işletme ve arazi kontrollerini gerçekleştirerek
il/ilçe müdürlüğüne iletmek. (7)
Hayvansal üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı kapsamında yapacağı görevler
aşağıdadır: a) Bakanlığın görev alanına giren
konularda, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun
üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve
sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine ulaştırmak. b)
Tarımsal desteklemeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek,
teşvik etmek, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun
üyeleri ile ilgili işletme ve hayvan tespitlerini yaparak il/ilçe müdürlüğüne
bildirmek. c)
İl/ilçe müdürlüğü kontrolünde uygun eğitim durumu, yeterli donanım ve
teknolojik altyapı var ise hayvanlara küpe takıp veri girişinde bulunmak ve
hayvan kayıt sistemine ilişkin bilgilerin sağlıklı tutulmasında yetiştiriciye
yardımcı olmak. ç)
Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak
kaydıyla salgın hastalık durumunda il/ilçe müdürlüğüne bildirimde bulunmak,
konulan kordon, tecrit, dezenfeksiyon, karantina ve duyuru gibi idari ve
fenni tedbirlerin alınmasına yardımcı olmak, bu konuda alınan kararları
uygulamak. d)
Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak
kaydıyla il/ilçe müdürlüğü tarafından verilen talimatla, hastalık teşhisi
için biyolojik madde (tüberkülin, mallein ve benzeri) uygulama çalışmalarında
bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili acil durumlarda (hayati tehlike durumunda)
ilk müdahaleyi yaparak hasta sahibini yönlendirmek. e)
Su ürünleri üretimi yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren
tarım danışmanları (a) ve (b) bentlerinde belirtilen görevlerden sorumludur. (8)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların hizmet verebileceği il ve
ilçe sınırları ile ilgili hususlar aşağıdadır: a)
Üretici örgütleri; bulundukları il/ilçe sınırları dâhilinde yetkilendirilmiş
birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde
bulunabilirler. b)
Ziraat odaları; ilgili mevzuatına uygun olarak bulundukları ilçe veya hizmet
verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları dâhilinde tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler. (9)
Kuruluşlarda çalışan tarım danışmanları, sertifikalarını Yönetmelikte belirtilen
ilgili hükümlere göre vize ettirirler. Aksi takdirde, tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmeti veremez, tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar ile sözleşme
imzalayamazlar. Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecek kuruluşların denetlenmesi MADDE
7 – (1)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların denetlenmesi ile ilgili
hususlar aşağıdadır: a)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların denetlenmesi için ilde
Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede İlçe Müdürü
başkanlığında üç kişilik bir komisyon oluşturulur. Komisyonun oluşumunda,
varsa tarım yayımcısı sertifikasına sahip olan kişiler öncelikli olmak üzere
Bakanlık teknik personeli görevlendirilir. b)
Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşları şikâyet, ihbar gibi
olağan dışı durumlarda yapılacak denetimler hariç altı ayda bir olmak üzere,
bu Tebliğin uygulama süresince yılda en az iki defa denetler. c)
Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşları, Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğe göre denetleyerek denetim raporu düzenler. ç)
İl müdürlüğünde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü başkanlığında
oluşturulan komisyon, İl Müdürü kararı ile ilçelerde de ayrıca denetleme
yapabilir. d)
Komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az iki teknik
elemandan oluşan heyet, denetlenen kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti
alan tarımsal işletmelerin en az %25’i
ile görüşme yapar ve tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan tarımsal
işletmeler için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak suretiyle tarımsal
işletmenin bulunduğu il/ilçe komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır. Yapılan çiftçi görüşmelerinde memnuniyetsizlik oranı %20 ve üzerinde
olduğunda ceza işlemleri uygulanır. e)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun denetlemesinde; Ek-9’da yer alan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Formu ve Ek-10’da yer alan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Raporu kullanılır.
Başkanlık, bu form ve rapor üzerinde değişiklik yapmaya yetkilidir. f)
Denetim sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kuruluşların durumları İl
Teknik Komitesinde görüşülüp, Yönetmelik ve Uygulama Esasları ile bu Tebliğde
belirtilen hususlar dikkate alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz,
Yönetmeliğin 29 uncu maddesine göre yapılır. g)
Bu Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi tamamlanamayan veya denetleme
sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kuruluşların TYDD ödemeleri il
müdürlüğünün talebi ile denetleme süreci sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça
durdurulur. ğ)
Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma bulunan kuruluşların TYDD
ödemelerini durdurur, hakkında şikâyet bulunan kuruluşların TYDD ödemelerini
durdurabilir. Ödemesi durdurulan bu kuruluşlara, idari ve adli işlemler
sonuçlanana ve on iki aylık hizmet sunumu tamamlanana kadar Başkanlıkça ödeme
yapılmaz. ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM Başvuru İşlemleri, Belgeler ve Ödeme Başvuracak
kuruluşlar ve istenecek belgeler MADDE
8 – (1)
Tarımsal işletmeler ile imzalanan
sözleşmelerine istinaden 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen
kuruluşlar TYDD’ye başvurabilir. (2)
TYDD’ye başvuracak kuruluşlar adına başvuru yapmaya yetkili kişiler
aşağıdadır: a)
Ziraat Odası Başkanı. b)
Birlik Başkanı. c)
Kooperatif Başkanı. (3) Başvuru sırasında
istenecek belgeler aşağıdadır: a) Ek-1’de yer alan TYDD Başvuru Formu
ve Taahhütname ile Ek-2’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteği
Başvurusunda Bulunan Kuruluşa Ait Bilgi Formu. b) Uygulama Esaslarında belirtilen
hükümler doğrultusunda düzenlenecek ve bir tarım danışmanının hizmet sunacağı
tarımsal işletme sayısı Uygulama Esaslarında belirlenen sayılardan az olmamak
üzere, Ek-3’te yer alan icmal. c) Her tarımsal işletme için, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesi. ç) Ziraat odası ve üretici
örgütlerinin SGK prim borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge. d) Ziraat odası ve üretici
örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan
belge. e) İkinci fıkranın (a), (b) ve (c)
bentlerinde belirtilen TYDD başvurusunda bulunabilecek kişiler için başvuru
yapabileceğine dair alınan yönetim kurulu/yetkili kurul kararının onaylı
sureti. f) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verdiği işletmenin tipine göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri
veya birkaçı: 1) ÇKS belgesi. 2)
AKS belgesi. 3)
Örtü altı kayıt sistemi belgesi. 4)
Su ürünleri yetiştiricilik belgesi. 5)
Hayvan pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe müdürlüğü onaylı sureti. 6)
Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan belge/liste. 7)
Organik Tarım Bilgi Sistemine (OTBİS) kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe
müdürlüğünden alınan yazı. 8)
Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için, etlik veya yumurta tavukçuluğu sürü
durumunu ve sürüdeki hayvan sayısını gösteren il veya ilçe müdürlüklerinden
alınan onaylı işletme tescil belgesi. 9)Bakanlıkça,
3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile
22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine
Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında arazi toplulaştırması uygulanan köylerde,
ÇKS güncellemesinin yapılamadığı hallerde, il müdürlüğünce düzenlenecek ve
ÇKS bilgilerini ihtiva eden belge. (4) TYDD’ye başvuran kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanı, nüfus kayıt sisteminden yerleşim yeri ve
diğer adres belgesi alır. Bu belgede belirtilen yerleşim yeri adresi ile 6
ncı maddenin ikinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen yerleşim yeri adresi
aynı olur. Başvuru
tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri MADDE
9 – (1)
Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemlerine ilişkin hususlar
aşağıdadır: a)
TYDD’den
faydalanmak isteyen kuruluşlar, bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren yirmi
gün içerisinde istenen belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet
bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde
il müdürlüğüne başvurur. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe
müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne ayrıca başvuru
yapılır. b)
Ek-4’te yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak
Kuruluşlara Ait İlçe İcmali ve Ek-6’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Desteğine Başvuran Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İlçe
İcmali ilçe müdürlüğünce, ilçe müdürlüğünün olmadığı yerde il müdürlüğünce
son başvuru tarihinden itibaren beş gün içerisinde bilgi sistemine kayıt
edilerek, il müdürlüğüne gönderilir. İl müdürlüğü tarafından sistemden
alınan, Ek-5’te yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine
Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi
Yapılacak Kuruluşlara Ait İl İcmali ve Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Desteğine Başvuran Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere
Ait İl İcmali çıktıları onaylanarak TYDD’ye son başvuru tarihinden yedi gün
sonra il ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller beş gün süreyle
askıda bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır.
Askı süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç beş gün içerisinde il
teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve kabul edilen
değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri alınır.
Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru kabul
edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve herhangi
bir hak doğurmaz. c)
Tarımsal işletme birden fazla
kuruluştan hizmet aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere; ceza
durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile tarımsal danışmanlık
hizmetinin uyumu, tarım danışmanı sertifika türü, yetki belgesi tarihi, sözleşme
tarihi ve başvuru
tarihine göre il müdürlüğünün belirlediği bir kuruluştan hizmet alır. Diğer
kuruluş icmaller askıya çıkmadan önce Ek-3’teki icmalde eksilen tarımsal
işletmelerin yerine yeni tarımsal işletmeler belirler. Bu tarımsal
işletmelerle ilgili belgeleri ve yeniden düzenlediği Ek-3’teki icmali TYDD
başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne sunar ve Ek-3’teki icmalde başka bir
değişiklik yapılmaz. ç)
İcmalleri askıya çıkarma ve indirme tarihinin resmî tatil gününe denk gelmesi
halinde icmalleri askıya çıkarma ve indirme işlemi resmî tatili takip eden
ilk iş günü gerçekleştirilir. Son başvuru tarihinin resmî tatil gününe denk gelmesi
halinde son başvuru tarihi resmî tatili takip eden ilk iş günüdür. d)
Kesinleşmiş Ek-5’teki icmali, itirazların değerlendirilmesini müteakip beş
gün içinde yazılı olarak Başkanlığa gönderilir. e)
Bu Tebliğdeki başvuru bitiş tarihinden sonra askı süresi içinde verilen
itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler dışında çiftçinin beyanı ile
5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen kayıt
sistemlerinde yapılacak güncellemeler TYDD ödemesine esas olmaz. f)
TYDD’ye başvurmuş olan kuruluşlardan, il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan
komisyonlarca veya Başkanlıkça Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ
kapsamında yapılan denetleme ve inceleme sonucu Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinde tanımlanan cezalardan uyarma için toplam TYDD tutarı %10 oranında,
kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan dolayı kınama cezası
için toplam TYDD tutarı %20 oranında, önce uyarma cezası alıp sonrasında
kınama cezası için toplam TYDD tutarı %40
oranında azaltılır. Kınama
üstü ceza verilmiş kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır. g)
Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir nedenden dolayı tek
taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal işletmeler il/ilçe icmalinden
çıkartılır. (2)
TYDD birinci ve ikinci dilim ödemeleri yapılmadan önce tarım
danışmanının sözleşme
yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren
belge ve maaş dekontları, teminat alınması ve ödeme icmallerinin Başkanlığa
gönderilmesi aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir: a)
31/12/2016 tarihinde ve bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren on ikinci ayın sonunda ödemeye esas il icmali
Başkanlığa gönderilmeden önce tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK
prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge ve maaş dekontları TYDD
başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi
uygulamayan kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır. b)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlar, ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka
teminat mektubunu 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili
kişiler aracılığı ile 31/12/2016 tarihinden önce il müdürlüğüne teslim eder
veya ödenecek olan toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il müdürlüğünün
açtığı hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin teminat
mektupları muhafazası için defterdarlık muhasebe müdürlüğüne teslim edilir.
Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır. c)
Teminat mektuplarının toplam tutarı,
ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla, T.C.
Ziraat Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu
alınabilir. ç)
Birinci fıkranın (f) bendinde belirtilen ceza oranları göz önünde
bulundurularak ödemeye esas kesinleşmiş il icmalleri hazırlanır. İl/ilçe
müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca yapılan denetimi müteakip,
31/12/2016 tarihinden önce ve bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren on
ikinci ayın sonunda bu Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere
kesinleşmiş Ek-4 ve Ek-6 icmalleri ilçe müdürlüğünden il müdürlüğüne beş gün
içinde, kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri il müdürlüğünden Başkanlığa on gün
içinde yazılı olarak gönderilir. İl/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan
komisyonlarca yapılan denetimlerde Yönetmelik ve Uygulama Esasları kapsamında
uyarma veya kınama cezası uygulanan kuruluşlara ait ödeme icmalleri, cezanın
kuruluşa tebliğ tarihinden itibaren itiraz süresi olan otuz iş günü sonunda,
itiraz olması halinde ise Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik
hükümlerine göre oluşturulan disiplin komisyonu kararı sonrasında, verilen
karara göre Başkanlığa gönderilir. d)
Geri ödemesi olan kuruluşların icmalleri, geri ödeme işlemi tamamlandıktan
sonra Başkanlığa gönderilir. e)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşa, 10 uncu maddenin sekizinci fıkrası kapsamında, 36 haftalık hizmet
sunumu tamamlandıktan sonra Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Desteğine Başvuran Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl
İcmali ve Ek-11’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine
Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Doğum İznine Ayrılan
Tarım Danışmanları İçin Destekleme Ödemesi Yapılacak Kuruluşlara Ait İlçe/İl İcmali düzenlenerek ödeme yapılmak
üzere Başkanlığa gönderilir. f)
Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar; Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama
Esaslarında belirtilen form ve raporları il/ilçe müdürlüğüne teslim edene
kadar kuruluşların ödeme icmalleri düzenlenmez. g)
Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan il icmalleri ödeme işlemleri yapılmak
üzere, ilgili birime gönderilir. ğ)
Ödemeler, Bakanlık tarafından gerekli kaynağın bankaya aktarılmasını
müteakip, Banka tarafından yapılır. Ödeme MADDE
10 – (1)
TYDD’ye başvuran kuruluşlara, Uygulama
Esaslarında belirlenen işletme sayıları, 13 üncü maddenin birinci fıkrasının
(j) bendinde belirtilen oranın altına düşmemesi ve hizmet sunması koşulu ile
bir tarım danışmanı için 30.000 TL tarımsal
yayım ve danışmanlık desteği ödemesi yapılır. (2)
Bakanlık tarafından yetkilendirilerek
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti sunan; üretici örgütü, ziraat odası ve
bunların şubeleri de dahil olmak üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en fazla beş tarım danışmanı için TYDD ödemesi
yapılır. (3)
Her kuruluşa bir tarım danışmanı için
yıllık 30.000 TL TYDD, 12 aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak
kaydıyla, 31/12/2016 tarihinden sonra ve bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren on ikinci ay sonunda iki dilim halinde 15.000 TL ve 15.000 TL olarak
Bakanlıkça belirlenen tarihlerde ödenir. (4)
Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça belirlenir. TYDD ödemeleri
2016 yılı bütçesinden karşılanır. Kaynak yetersizliği nedeni ile yapılamayan
TYDD ödemeleri bir sonraki yıl bütçesinden yapılır. (5)
Üzerinde haciz kararı bulunan kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu
müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu durumdaki kuruluşların birinci dilim TYDD
ödemesi 12 aylık hizmet sunumu sonuna ertelenir. (6)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlara 14 üncü madde kapsamında yapacakları
geri ödeme işlemi tamamlanana kadar TYDD ödemesi yapılmaz. (7)
TYDD ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için, yetki belgesinin verildiği ilin
banka şubesinden yapılır. Merkezinde faaliyet göstermeyen kuruluşlara
şubeleri için ödeme yapılmaz. (8)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki kadın tarım danışmanının doğum
yapması ve durumu doktor raporu ile belgelemesi şartıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşun talep etmesi durumunda, bu Tebliğde belirtilen 52 haftalık hizmet
sunumunun en az 36 haftalık süresinde tarımsal danışmanlık hizmeti sunmaları
halinde, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa bu tarım danışmanı için
20.000 TL ödenir. DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM İl Teknik Komiteleri İl
teknik komitelerinin görevleri MADDE
11 – (1)
İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri yapar: a)
İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmet
sunumunun kalite ve verimliliğini artırmak, hizmet sunumundaki aksaklıkları
ortadan kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her türlü tedbir ve kararı alır. b)
İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmetleri kapsamında, düzenlenecek
faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin
konusunu belirlemeye yetkilidir. c)
İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların TYDD’ye
başvurularını sağlamak üzere her türlü tedbiri alır. ç)
İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD
ile ilgili her türlü işlemi denetlemek üzere gerek görürse, il
müdürlüklerinden Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü başkanlığında
oluşturulan denetleme komisyonunu görevlendirebilir. d)
İl teknik komitesi gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar hakkında gerekli idari
ve hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir ve alınan kararların uygulanması
yönünde komite başkanı aracılığı ile ilgili mercilere girişimde bulunur. e)
İl teknik komitesi haksız yere TYDD’den yararlandığı tespit edilen
kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından
yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca, gerçeğe aykırı
beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe müdürlüğü de, ilgili Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur. f)
İl teknik komitesi, bu Tebliğin
uygulanması sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar
almaya yetkilidir. İl teknik komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Merkez
Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin
komisyonu tarafından değerlendirilir ve kesin olarak karara bağlanır. Desteklemelerin
denetimine ilişkin görev ve yetkiler MADDE
12 – (1)
Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği uygulamasının denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya ilişkin inceleme ve
denetimler Bakanlık tarafından yapılır. (2)
Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin yanı sıra ilgili mevzuatın
öngördüğü her türlü denetime tabidir. (3)
Yapılan denetimler sırasında, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin, bilgilerinde gerçeğe aykırı
beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak tespit edilmesi halinde, bunlar
hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur.
Ayrıca, ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal işlemler yürütülür.
Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir. BEŞİNCİ
BÖLÜM Desteklemeden Yararlanamayacaklar ile
Desteklemenin Geri Alınması Desteklemeden
yararlanamayacaklar MADDE
13 – (1)
Aşağıda belirtilen kuruluşlar TYDD ödemesinden faydalanamaz: a)
5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen nitelikleri taşımayan tarımsal
işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunanlar. b)
8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen kuruluşlardan, istenen
belgelerle birlikte, 9 uncu maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar. c)
TYDD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan kuruluşlardan gerçeğe aykırı
beyanda bulunan ve belge ibraz edenler. ç)
Kamu tüzel kişileri. d)
Men edildiği süre ile sınırlı olmak üzere, tarımsal desteklemelerin herhangi
birinden men edilmiş olan tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar. e)
Tarımsal desteklemelerden herhangi birinden men edilen bir tarımsal
işletmenin men edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar. f)
Ek-12’de yer almayan kuruluşlar. g)
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan inceleme ve
denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinde belirtilen cezalardan kınama üstü ceza alan kuruluşlar, yetki
belgesi geçici iptali ve iptali cezası hali hazırda devam eden kuruluşlar. ğ)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal edilen kuruluşun başkanı veya
yönetim kurulu üyesinin, cezanın
verildiği tarihten sonra görev aldığı tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
başka kuruluşlar. h)
Tarım danışmanı ve/veya tarım yayımcısı belgesine sahip olan kişiler aynı
zamanda tarımsal işletme sahibi ise ve sahip olduğu sertifika bölümünde kendi
işletmesi tarımsal danışmanlık hizmeti alıyorsa, bu tarımsal işletme için
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar. ı)
Tarımsal işletmelere on iki aydan daha az süreli tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşlar. i) İstihdam ettiği
tarım danışmanını on iki aylık hizmet sunumu süresince birden fazla
değiştiren kuruluşlar. j)
Bu Tebliğin uygulama süresince tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal
işletme sayısı, Uygulama Esaslarında belirlenen azami işletme sayısı esas
alınarak ölüm hali hariç %20’nin altına düşen kuruluşlar. k) Tarım
danışmanının aylık bazda maaş dekontu ve SGK prim ödemesi belgesi ile teminat
veya teminat mektubunu il/ilçe müdürlüğüne süresinde teslim etmeyen
kuruluşlar. l)
Tarım danışmanı istihdam etmeyen kuruluşlar. m)
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde belirtilen hükümleri yerine
getirmeyen kuruluşlar. n)
Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğde belirtilen form ve raporları düzenlemeyen,
bunları il/ilçe müdürlüğüne göndermeyen kuruluşlar. Desteklemenin
geri alınması ve teminatın iadesi MADDE
14 – (1)
Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488
sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine göre geri alınır: a)
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde
oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça yapılacak inceleme ve denetimler
sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinde belirtilen cezalardan iki
kez kınama ve üstü ceza
alan kuruluşlara yapılan TYDD ödemesinin tamamı. b)
Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki
tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, Uygulama Esaslarında belirlenen
azami işletme sayısı esas alınarak ölüm hali hariç % 20’nin altına düşen kuruluşlara bu
tarım danışmanı için yapılan TYDD ödemesi. c)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptali cezası alan kuruluşun ortağı,
başkanı veya yönetim kurulu üyesi, cezanın verildiği tarihten sonra görev
aldığı diğer tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlara ödenen yılı TYDD. ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet
sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan uyarma
cezası alan kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %10’u, kınama veya
önce uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan dolayı kınama cezası alan
kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin %20’si, önce uyarma cezası alıp
sonrasında kınama cezası alan kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin
%40’ı birinci dilim ve ikinci dilim TYDD ödeme icmallerinde düşülmeden ödeme
yapılmış ise bu kuruluşlara yapılan fazla ödeme. d)
13 üncü maddede yer alan kuruluşlara yapılan TYDD ödemesi. (2)
TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini takiben tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair
ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı
halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar kendisine iade edilir.
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşa ödenen TYDD’nin herhangi bir
nedenle geri alınması durumunda gerektiğinde teminattan mahsup edilir. İdari
yaptırımlar MADDE
15 – (1)
Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen ödemelere
esas teşkil eden belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden
sorumludurlar. (2)
Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek haksız yere TYDD ödenmesine neden
olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden yararlanmak üzere sahte veya içeriği
itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullanan kuruluşlar hakkında
gerekli cezai ve diğer kanuni işlemler yapılır. (3)
İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç olmak üzere,
bu Tebliğ hükümlerine aykırı olarak haksız yere TYDD ödemesinden
yararlananlar hakkında 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi uyarınca işlem
yapılır, alınan teminat mektubu veya il müdürlüğü adına açılmış olan hesapta
bulunan miktar Hazine adına irat kaydedilir. Yürürlükten
kaldırılan tebliğ MADDE
16 – (1)
4/7/2014 tarihli ve 29050 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ
No: 2014/15) yürürlükten kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE
17 – (1)
Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer. Yürütme MADDE
18 – (1)
Bu Tebliğ hükümlerini Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür. |